details
Title |
'Postkoloniale' Erziehungswissenschaft?! Transformationen der Disziplin Pädagogik im Lichte der Wiedervereinigungsprozesse nach 1990 |
---|---|
Author |
Jergus, Kerstin ![]() ![]() |
Source | Bünger, Carsten [Red.]; Chadderton, Charlotte [Red.]; Czejkowska, Agnieszka [Red.]; Dust, Martin [Red.]; Eis, Andreas [Red.]; Grabau, Christian [Red.]; Liesner, Andrea [Red.]; Lohmann, Ingrid [Red.]; Salomon, David [Red.]; Spieker, Susanne [Red.]; Springer, Jürgen-Matthias [Red.]; Wischmann, Anke [Red.]: 30 Jahre und kein Ende der Geschichte. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2023, S. 76-88. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2022) |
Document | full text (1.096 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Disziplin <Wissenschaft>; Wissenschaftsgeschichte; Wissenschaftsforschung; Allgemeine Pädagogik; Theoriebildung; Erkenntnis; Erziehungswissenschaft; Wissenschaftspolitik; Transformation; Deutschland |
sub-discipline | History of Education General Educational Science |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7799-7316-4; 978-3-7799-7315-7; 9783779973164; 9783779973157 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Dieser Beitrag richtet sein Augenmerk auf die disziplinpolitischen Nachwirkungen der deutsch-deutschen Wiedervereinigung im Feld der Wissenschafts- und Hochschullandschaft mit Fokus auf die hieraus hervorgegangenen Verschiebungen und Schwerpunktsetzungen in der disziplinären Kontur der Erziehungswissenschaft. Hierzu werden die Forschungszugänge und -befunde der letzten 30 Jahre zur Transformations- und Wissenschaftsforschung im Feld der akademischen Pädagogik daraufhin befragt, wie sie neben theoriegeschichtlichen Beschreibungen auch die erkenntnispolitischen Dimensionen in den Blick zu bringen vermögen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article aims at the disciplinary-political aftermath of the post-reunification of Germany in the field of science and higher education with a focus on the resulting shifts and emphases in the disciplinary contours of educational science. For this purpose, the research approaches and findings of the last 30 years on transformation and science research in the field of academic pedagogy will be examined to see how they are able to bring the epistemological-political dimensions into view in addition to descriptions of the history of theory. (DIPF/Orig.) |
is part of: | 30 Jahre und kein Ende der Geschichte |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 26.08.2024 |
Citation | Jergus, Kerstin: 'Postkoloniale' Erziehungswissenschaft?! Transformationen der Disziplin Pädagogik im Lichte der Wiedervereinigungsprozesse nach 1990 - In: Bünger, Carsten [Red.]; Chadderton, Charlotte [Red.]; Czejkowska, Agnieszka [Red.]; Dust, Martin [Red.]; Eis, Andreas [Red.]; Grabau, Christian [Red.]; Liesner, Andrea [Red.]; Lohmann, Ingrid [Red.]; Salomon, David [Red.]; Spieker, Susanne [Red.]; Springer, Jürgen-Matthias [Red.]; Wischmann, Anke [Red.]: 30 Jahre und kein Ende der Geschichte. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2023, S. 76-88. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2022) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-305846 - DOI: 10.25656/01:30584 |