search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Dekoloniale Pädagogik an der Demokratischen Schule EDHU in Peru
Authors
SourceBaquero Torres, Patricia [Red.]; Boger, Mai-Anh [Red.]; Chamakalayil, Lalitha [Red.]; Chadderton, Charlotte [Red.]; Spieker, Susanne [Red.]; Wischmann, Anke [Red.]: Rassismuskritik und (Post)Kolonialismus. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2024, S. 228-240. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2023)
Document  (427 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7799-7713-1; 978-3-7799-7712-4; 9783779977131; 9783779977124
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Die Institution Schule ist geprägt von einer kolonialen, eurozentrischen Weltsicht und Epistemologie. Ein dekolonialer Blick auf diese Institution ermöglicht, die ihr innewohnende koloniale Matrix der Macht (vgl. Mignolo 2007) zu entschlüsseln, und mögliche Alternativen zu entwerfen (vgl. Illich 1972; Dussel 2013). Auf Grundlage einer ethnographischen Forschung an der Demokratischen Schule EDHU in Peru wird in diesem Beitrag die Frage gestellt: Wie kann dekoloniale Pädagogik in der Praxis aussehen und welche Perspektiven und Ansätze kann diese für den Kontext Schule in Deutschland bieten? Im Sinne eines Praxisbeispiels zur Inspiration werden somit konkrete Situationen, aber auch Konzepte und Überlegungen des Schulgründers, sowie sich daraus ergebende Ambivalenzen und Widersprüche, aus einer dekolonialen Perspektive dargestellt und diskutiert. Die Ergebnisdarstellung gliedert sich in die drei exemplarischen Ansätze der Schule 'Bildung(en) von Mensch zu Mensch', Spontaneität und 'Intrakulturalität'. Für den deutschen Kontext halten die Autorin und der Autor insbesondere eine Institutionskritik mit dem Konzept der Konvivialität (vgl. Illich 1972) für interessant und inspirierend. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The school as an institution is characterized by a colonial, eurocentric worldview and epistemology. A decolonial view on this institution allows us to decode its inherent colonial matrix of power (cf. Mignolo 2007), and to sketch possible alternatives (cf. Illich 1972; Dussel 2013). Based on ethnographic research at the Democratic School EDHU in Peru, this paper asks the question: What can decolonial pedagogy look like in practice and what perspectives and approaches can it offer for the context of schools in Germany? In the sense of a practical example for inspiration, concrete situations, and also concepts and considerations of the school founder, as well as ambivalences and contradictions resulting from this, are thus presented and discussed from a decolonial perspective. The presentation of results is divided into the three exemplary approaches of the school 'education(s) from human to human', spontaneity and 'intraculturality'. For the German context the authors consider especially an institutional critique with the concept of conviviality (cf. Illich 1972) interesting and inspiring. (DIPF/Orig.)
is part of:Rassismuskritik und (Post)Kolonialismus
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication03.09.2024
CitationKöttgen, Lola; Vicencio, Cristóbal Julio: Dekoloniale Pädagogik an der Demokratischen Schule EDHU in Peru - In: Baquero Torres, Patricia [Red.]; Boger, Mai-Anh [Red.]; Chamakalayil, Lalitha [Red.]; Chadderton, Charlotte [Red.]; Spieker, Susanne [Red.]; Wischmann, Anke [Red.]: Rassismuskritik und (Post)Kolonialismus. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2024, S. 228-240. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2023) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-306136 - DOI: 10.25656/01:30613
export files

share content at social platforms