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Original Title
Klassengröße als Steuerungselement gegen den Lehrkräftemangel. Eine Ad-hoc-Analyse am Beispiel Mecklenburg-Vorpommerns
Parallel titleClass size as a control element against teacher shortage. An ad hoc analysis using the example of Mecklenburg-Western Pomerania
Authors
SourceDie Deutsche Schule 116 (2024) 3, S. 310-323 ZDB
Document  (244 KB)
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Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Ständige Wissenschaftliche Kommission der Kultusminister*innenkonferenz (2023) benennt als kurzfristig umsetzbare Maßnahme in Reaktion auf den akuten Lehrkräfteersatzbedarf u. a. die Erhöhung der Klassengrößen. Der Beitrag untersucht anhand amtlicher Daten für Mecklenburg-Vorpommern, inwieweit dadurch tatsächlich ein Potenzial zur Reduzierung des Lehrkräftebedarfs zu erwarten ist. Es zeigt sich, dass Effekte von Größe, Schulform und räumlicher Lage der Schulen abhängen und insgesamt eher gering ausfallen. Abschließend werden alternative Vorschläge für kurzfristige Maßnahmen diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the Länder in the Federal Republic of Germany (2023) identifies short-term policies as a reaction to the current teacher shortage, including increased class sizes. Based on administrative data for the state of Mecklenburg-Western Pomerania, the paper examines the extent to which this measure can actually be expected to reduce the number of required teachers. It is shown that effects depend on size, type and location of schools and are rather small overall. Alternative proposals for short-term measures are discussed. (DIPF/Orig.)
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Date of publication06.09.2024
CitationRadisch, Falk; Vatterrott, Anja: Klassengröße als Steuerungselement gegen den Lehrkräftemangel. Eine Ad-hoc-Analyse am Beispiel Mecklenburg-Vorpommerns - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 3, S. 310-323 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-308999 - DOI: 10.25656/01:30899; 10.31244/dds.2024.03.09
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