search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Wie kann man Kompetenzen im Bereich Ökologie erfassen? TIMSS-Aufgaben zur Ökologie in der Sicht von Ergebnissen der Didaktischen Rekonstruktion
Parallel titleHow to measure competencies in the field of ecology? Analysis of TIMSS-Items based on the Model of Educational Reconstruction
Author
SourceZeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 13 (2007), S. 53-70 ZDB
Document  (519 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2197-988X; 0949-1147; 2197988X; 09491147
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In Beitrag werden methodologische Aspekte der TIMSS-Studien diskutiert. Auf der Basis einer qualitativen Analyse von TIMSS Aufgaben im Bereich Ökologie und einer Reanalyse der Schülerleistungen und Lösungshäufigkeiten werden die Kompetenzfestlegungen in diesem Bereich beurteilt. Das Modell der Didaktischen Rekonstruktion dient als theoretischer Rahmen der Analysen. Die Ergebnisse zeigen, dass diese Art von Analysen auch für andere Themenbereiche internationaler Studien wie TIMSS und PISA fruchtbar wären. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This paper focuses on methodological issues of TIMS-Studies. Based on a qualitative analysis of TIMSS ecology related items and a re-analysis of students’ scores the kind of ecology conceptions assessed in TIMSS are investigated. The Model of Educational Reconstruction provides the theoretical frame for the analyses. The results indicate that such analyses would be also fruitful for other themes in TIMSS and in other international studies like PISA as well. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication25.10.2024
CitationJelemenska, Patricia: Wie kann man Kompetenzen im Bereich Ökologie erfassen? TIMSS-Aufgaben zur Ökologie in der Sicht von Ergebnissen der Didaktischen Rekonstruktion - In: Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften : ZfDN 13 (2007), S. 53-70 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-316149 - DOI: 10.25656/01:31614
export files

share content at social platforms