details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-317827
DOI: 10.25656/01:31782; 10.35468/jfad-12-2024-02
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-317827
DOI: 10.25656/01:31782; 10.35468/jfad-12-2024-02
Original Title |
Organisierte Unterrichtskörper im schulischen Computerraum. Neuordnungen von Körpern im Spiegel von Digitalität |
---|---|
Parallel title | Organised teaching bodies in the school computer lab. Reorganisation of bodies in the context of digitality |
Authors |
Schwehr, Marion Y.;
Breiwe, René ![]() ![]() |
Source | Journal für allgemeine Didaktik : JfAD 12 (2024) 12, S. 37-62 ![]() |
Document | full text (882 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Körperlichkeit; Unterricht; Körper <Biol>; Schule; Raum; Computer; Organisation; Digitalisierung; Räumliche Anordnung; Ethnografie |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Media Education |
Document type | Article (journal) |
ISBN | 978-3-7815-6120-5; 978-3-7815-2664-8; 9783781561205; 9783781526648 |
ISSN | 2943-9078; 2943-906X; 29439078; 2943906X |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Akteur:innen des Unterrichts verkörpern eine spezifische Ordnung und nutzen ihren Körper als Träger von sozialem und praktischem Wissen in Bezug auf diese Ordnung. Sie repräsentieren diese und internalisieren sie gleichzeitig. Doch inwiefern verändert sich die Organisation der Körper in einem Unterricht, der in einem von Digitalität geprägten Raum stattfindet? Der Beitrag untersucht empirisch körperlich-materielle Praktiken im Computerraum. Anhand eines ethnographischen Beobachtungsprotokolls werden Körperregime betrachtet, wobei sowohl traditionelle Raumordnungen als auch die Neuordnung von Körpern analysiert werden. Es wird eine Verwobenheit der Unterrichtskörper mit digitalen Artefakten sichtbar, durch die die (An-)Ordnung und die Praktiken der Körper strukturiert wird. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Classroom actors embody a specific order and use their bodies as carriers of social and practical knowledge concerning this order. They both represent and internalise this order. But to what extent does the organisation of bodies change in a classroom that takes place within a digital context? This article empirically analyzes bodily-material practices in the computer lab. Using an ethnographic observation protocol, body regimes are observed, analyzing both traditional spatial orders and the reorganisation of bodies. An interweaving of classroom bodies with digital artefacts becomes apparent, through which the order and practices of bodies are structured. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Journal für allgemeine Didaktik : JfAD Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 17.10.2024 |
Citation | Schwehr, Marion Y.; Breiwe, René: Organisierte Unterrichtskörper im schulischen Computerraum. Neuordnungen von Körpern im Spiegel von Digitalität - In: Journal für allgemeine Didaktik : JfAD 12 (2024) 12, S. 37-62 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-317827 - DOI: 10.25656/01:31782; 10.35468/jfad-12-2024-02 |