search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Organisierte Unterrichtskörper im schulischen Computerraum. Neuordnungen von Körpern im Spiegel von Digitalität
Parallel titleOrganised teaching bodies in the school computer lab. Reorganisation of bodies in the context of digitality
Authors
SourceJournal für allgemeine Didaktik : JfAD 12 (2024) 12, S. 37-62 ZDB
Document  (882 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISBN978-3-7815-6120-5; 978-3-7815-2664-8; 9783781561205; 9783781526648
ISSN2943-9078; 2943-906X; 29439078; 2943906X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Akteur:innen des Unterrichts verkörpern eine spezifische Ordnung und nutzen ihren Körper als Träger von sozialem und praktischem Wissen in Bezug auf diese Ordnung. Sie repräsentieren diese und internalisieren sie gleichzeitig. Doch inwiefern verändert sich die Organisation der Körper in einem Unterricht, der in einem von Digitalität geprägten Raum stattfindet? Der Beitrag untersucht empirisch körperlich-materielle Praktiken im Computerraum. Anhand eines ethnographischen Beobachtungsprotokolls werden Körperregime betrachtet, wobei sowohl traditionelle Raumordnungen als auch die Neuordnung von Körpern analysiert werden. Es wird eine Verwobenheit der Unterrichtskörper mit digitalen Artefakten sichtbar, durch die die (An-)Ordnung und die Praktiken der Körper strukturiert wird. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Classroom actors embody a specific order and use their bodies as carriers of social and practical knowledge concerning this order. They both represent and internalise this order. But to what extent does the organisation of bodies change in a classroom that takes place within a digital context? This article empirically analyzes bodily-material practices in the computer lab. Using an ethnographic observation protocol, body regimes are observed, analyzing both traditional spatial orders and the reorganisation of bodies. An interweaving of classroom bodies with digital artefacts becomes apparent, through which the order and practices of bodies are structured. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication17.10.2024
CitationSchwehr, Marion Y.; Breiwe, René: Organisierte Unterrichtskörper im schulischen Computerraum. Neuordnungen von Körpern im Spiegel von Digitalität - In: Journal für allgemeine Didaktik : JfAD 12 (2024) 12, S. 37-62 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-317827 - DOI: 10.25656/01:31782; 10.35468/jfad-12-2024-02
export files

share content at social platforms