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URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-318643
DOI: 10.25656/01:31864; 10.24452/sjer.46.2.3
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-318643
DOI: 10.25656/01:31864; 10.24452/sjer.46.2.3
Original Title |
Kulturelle Passung zwischen Familie und Schule im Kontext von Transitionen im Schuleingangsbereich. Erkenntnisse aus einer qualitativ-ethnografischen Längsschnittstudie über sozial privilegierte Familien |
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Parallel title | Cultural fit between family and school during the transition to school. Findings from a longitudinal qualitative-ethnographic study on socially privileged families |
Authors |
Edelmann, Doris ![]() ![]() |
Source | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 46 (2024) 2, S. 118-129 ![]() |
Document | full text (246 KB) |
License of the document |
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Keywords (German) | Übergang; Schule; Qualitative Forschung; Familie; Ethnografie; Längsschnittuntersuchung; Empirische Untersuchung; Schweiz |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2624-8492; 26248492 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im vorliegenden Beitrag werden Erkenntnisse zur kulturellen Passung zwischen sozial privilegierten Familien und der Schule präsentiert. Sie resultieren aus einer qualitativ-ethnografischen Längsschnittstudie, die im Kanton Bern durchgeführt wurde. Im Zentrum der Studie stand die Fragestellung, wie diese Familien die Transitionen ihres erstgeborenen Kindes in den Kindergarten und in die Primarstufe erleben und bearbeiten. Während sich die familialen Bildungsanregungen als passend zu den schulischen Leistungserwartungen erwiesen, manifestierten sich unerwartete Herausforderungen bezüglich Verhaltensanforderungen, welche die Passung zuweilen in Frage stellten. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article presents findings on the cultural fit between socially privileged families and school. They result from a qualitative-ethnographic longitudinal study conducted in the canton of Bern. The study centred on the question of how these families experience and cope with the transition of their first-born child to kindergarten and primary school. While the family’s educational stimuli proved to be in line with school performance expectations, there were unexpected challenges in terms of behavioural requirements that sometimes questioned the fit. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 29.10.2024 |
Citation | Edelmann, Doris; Schletti, Claudia; Beeler, Kathrin: Kulturelle Passung zwischen Familie und Schule im Kontext von Transitionen im Schuleingangsbereich. Erkenntnisse aus einer qualitativ-ethnografischen Längsschnittstudie über sozial privilegierte Familien - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 46 (2024) 2, S. 118-129 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-318643 - DOI: 10.25656/01:31864; 10.24452/sjer.46.2.3 |