search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Der Mehrwert von formativem Assessment in der beruflichen Bildung - Handlungsempfehlungen für Schulen im Gesundheitswesen. Teilergebnisse (short version) im Rahmen der Forschung zu Schulentwicklung in Schulen des Gesundheitswesens – Entwicklung des RefId-Modells
Parallel titleThe added value of formative assessment in vocational education and training - Recommendations for action for schools in the healthcare sector. Partial results (short version) as part of the research on school development in healthcare schools - development of the RefId model
Authors
SourceHof 2024, 10 S.
Document  (193 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeMonograph, Collected Work or primary publication
LanguageGerman
Year of creation
review statusReview Status Unknown
Abstract (German):Formatives Assessment erhält nicht nur durch Hatties Mega-Metaanalysen viel Aufmerksamkeit, sondern ist ein elementarer Bestandteil von Lernprozessbegleitung. Die Untersuchung erfolgte mit halbstandardisierten Interviewleitfäden. Es wurden Lehrkräfte (n=10), die in der beruflichen Bildung tätig sind, und Auszubildende (n=11) aus den Bereichen Gesundheit- und Soziales, interviewt. Die Auswertung der erhobenen Daten erfolgte mittels qualitativer Inhaltsanalyse nach Mayring. Die Ergebnisse zeigen, dass ein summatives Assessment in der beruflichen Bildung einen hohen Stellenwert einnimmt, aber das formative Assessment als wichtig erkannt, aber unzureichend angewendet wird. Die Interviewpartner*innen beschreiben einerseits einen hohen Nutzen von Feedback im Rahmen eines formativen Assessment, z. B. zur Motivationssteigerung. Es zeigt sich jedoch, dass ein umfangreiches Wissen über das formative Assessment, seine Instrumente und Möglichkeiten, fehlt. Ein formatives Assessment und die damit verbundene Feedbackkultur müssen in die berufliche Bildung integriert werden. Formatives Assessment fördert nicht nur die Reflexion des Lernstandes und der Lernstrategien, sondern fördert auch die Beziehung zwischen der Lehrkraft und den Auszubildenden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Formative assessment not only receives a lot of attention due to Hattie's mega meta-analyses, but is also an elementary component of learning process support.The study was conducted using semi-standardized interview guidelines. Teachers (n=10) working in vocational training and trainees (n=11) from the health and social care sectors were interviewed. The data collected was analyzed using qualitative content analysis according to Mayring. The results show that summative assessment is highly valued in vocational education and training, but that formative assessment is recognized as important but insufficiently applied. On the one hand, the interviewees describe the great benefit of feedback as part of a formative assessment, e.g. to increase motivation. However, it is clear that there is a lack of comprehensive knowledge about formative assessment, its instruments and possibilities. Formative assessment and the associated feedback culture must be integrated into vocational training. Formative assessment not only promotes reflection on the learning status and learning strategies, but also promotes the relationship between the teacher and the trainee. (DIPF/Orig.)
Statistics
Checksums
Date of publication12.12.2024
CitationDrossel, Matthias; Meyer, Nellie: Der Mehrwert von formativem Assessment in der beruflichen Bildung - Handlungsempfehlungen für Schulen im Gesundheitswesen. Teilergebnisse (short version) im Rahmen der Forschung zu Schulentwicklung in Schulen des Gesundheitswesens – Entwicklung des RefId-Modells. Hof 2024, 10 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-320880 - DOI: 10.25656/01:32088
export files

share content at social platforms