search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Individualisierung und Flexibilisierung in der Lehrpersonenbildung? Herausforderungen der Studiengangsentwicklung am Beispiel der Pädagogischen Hochschule Bern
Parallel titleIndividualisation and flexibility in teacher education?Challenges of programme development illustrated with the example of the Berne University of Teacher Education
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 2, S. 105-118 ZDB
Document  (748 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):An der Pädagogischen Hochschule Bern wurden die Studienpläne der Studiengänge Primarstufe und Sekundarstufe I weiterentwickelt. Ein strategisches Ziel bestand darin, das Studium inhaltlich zu individualisieren und organisatorisch flexibler zu gestalten. Welche Erwartungen von den Leitungspersonen an die neuen Studienpläne gestellt werden und welche Herausforderungen während der Weiterentwicklung erlebt wurden, wird in diesem Beitrag thematisiert. Auf der Grundlage von dreizehn Interviews mit leitenden Personen der beiden Institute und dem Rektor kann gezeigt werden, dass gemäss den Einschätzungen der Befragten die institutionellen Rahmenbedingungen der Institute die Weiterentwicklungen beeinflusst haben, die Erwartungen der Leitungspersonen in den Instituten sich unter anderem deshalb unterscheiden und angenommen wird, dass die Dozierenden bei der Umsetzung der neuen Studienpläne am meisten gefordert sind. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The curricula of the primary and lower secondary level programmes have been revised at the Berne University of Teacher Education. One strategic goal was to allow more individualised learning paths and to organize the curriculum more flexibly. The article discusses the expectations that both the heads of institutes and the function leaders have regarding the new curricula and the challenges that they had encountered while developing them. Based on a total of thirteen interviews, it can be shown that different institutional frameworks were considered to have an impact on how the developments were addressed and that, in consequence, the expectations of the people in leading positions differ at the two institutes. Furthermore, the lecturers are assumed to be the most challenged in the implementation of the new curricula. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication25.02.2025
CitationWinkler, Anja; Conrad, Sarah-Jane; Kolb, Alessandra: Individualisierung und Flexibilisierung in der Lehrpersonenbildung? Herausforderungen der Studiengangsentwicklung am Beispiel der Pädagogischen Hochschule Bern - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 2, S. 105-118 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-323974 - DOI: 10.25656/01:32397; 10.36950/bzl.42.2.2024.10368
export files

share content at social platforms