search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Ausserschulisches Lernen mit dem Regelunterricht verknüpfen? Zur Entwicklung einer Lehrpersonenweiterbildung zwischen Fachdidaktik, Customer Management und Science Center
Parallel titleLinking out-of-school learning to classroom teaching? The development of a professional-development course for teachers between subject-specific education, customer management, and science center
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 2, S. 216-231 ZDB
Document  (1.149 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Vorgestellt wird die an den Nutzerinnen und Nutzern orientierte Entwicklung (Design Thinking) eines Weiterbildungskonzepts zur Verknüpfung ausserschulischen Lernens mit dem Regelunterricht. Lehrpersonen wirken durch die Teilnahme an schriftlichen Befragungen, Evaluationen und Interviews an dem iterativen Prozess mit. Der Kurs adressiert neun Zielaspekte eines Besuchs am ausserschulischen Lernort: 1) didaktische Begründung, 2) affektive Zugänge, 3) Aktivierung und Motivation, 4) Common Ground, 5) Impulse zur Vorbereitung, 6) Impulse zur Begleitung, 7) Impulse zur Nachbereitung, 8) Stellenwert einer aktiven Begleitung und 9) Verzicht auf Arbeitsblätter. Die iterative Entwicklung der Zielaspekte im Kurskonzept wird auf Rückmeldungen der Teilnehmenden bezogen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article presents the user-oriented development (design thinking) of a professionaldevelopment course for teachers on how to link out-of-school learning to classroom teaching. Teachers contribute to the iterative process through participation in questionnaire surveys, evaluations, and interviews. The course addresses nine target aspects of out-of-school activities: 1) educational rationale, 2) affective approaches, 3) activation and motivation, 4) common ground, 5) pre-visit activities, 6) while-visit activities, 7) post-visit activities, 8) significance of active monitoring, and 9) dispensing with worksheets. The iterative development of the target aspects in the course concept is related to participant feedback. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication25.02.2025
CitationEmden, Markus; Hannich, Frank; Duff, Armin; Kaya, Tania; Leuschen, Lara; Nef, David: Ausserschulisches Lernen mit dem Regelunterricht verknüpfen? Zur Entwicklung einer Lehrpersonenweiterbildung zwischen Fachdidaktik, Customer Management und Science Center - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 42 (2024) 2, S. 216-231 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-324041 - DOI: 10.25656/01:32404; 10.36950/bzl.42.2.2024.10375
export files

share content at social platforms