search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Transformationale Führung im Schulkontext. Wahrnehmung organisatorischer Rahmenbedingungen, Befriedigung des Autonomiebedürfnisses und emotionale Erschöpfung von Lehrpersonen
Parallel titleTransformational leadership in the school context. Perception of organizational frameworks, satisfaction of the need for autonomy, and teachers' emotional exhaustion
Authors
SourceDie Deutsche Schule 116 (2024) 4, S. 352-365 ZDB
Document  (372 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In diesem Beitrag wird der Frage nachgegangen, wie transformationale Führung von Schulleitungen zur Reduktion emotionaler Erschöpfung von Lehrpersonen beitragen kann. Eine Längsschnittstudie mit 1217 Lehrpersonen zeigt, dass der Zusammenhang zwischen transformationaler Führung und der Reduktion von emotionaler Erschöpfung durch klare organisatorische Rahmenbedingungen und Verantwortungsbereiche sowie die Befriedigung des Autonomiebedürfnisses der Lehrpersonen vermittelt wird. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article examines how school principals’ transformational leadership can contribute to reducing teachers’ emotional exhaustion. The longitudinal study with 1217 teachers shows that the relationship between transformational leadership and the decrease of emotional exhaustion is mediated by the perception of clear organizational framework conditions and areas of responsibilities, as well as the satisfaction of teachers’ need for autonomy. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication19.02.2025
CitationSchoch, Simone; Keller, Roger: Transformationale Führung im Schulkontext. Wahrnehmung organisatorischer Rahmenbedingungen, Befriedigung des Autonomiebedürfnisses und emotionale Erschöpfung von Lehrpersonen - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 4, S. 352-365 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-325948 - DOI: 10.25656/01:32594; 10.31244/dds.2024.04.03
export files

share content at social platforms