details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-325948
DOI: 10.25656/01:32594; 10.31244/dds.2024.04.03
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-325948
DOI: 10.25656/01:32594; 10.31244/dds.2024.04.03
Original Title |
Transformationale Führung im Schulkontext. Wahrnehmung organisatorischer Rahmenbedingungen, Befriedigung des Autonomiebedürfnisses und emotionale Erschöpfung von Lehrpersonen |
---|---|
Parallel title | Transformational leadership in the school context. Perception of organizational frameworks, satisfaction of the need for autonomy, and teachers' emotional exhaustion |
Authors |
Schoch, Simone ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 116 (2024) 4, S. 352-365 ![]() |
Document | full text (372 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schule; Schulleitung; Gesundheit; Belastung; Beanspruchung; Schulleiter; Führungsstil; Autonomie; Erschöpfung; Lehrer; Organisation; Längsschnittuntersuchung; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In diesem Beitrag wird der Frage nachgegangen, wie transformationale Führung von Schulleitungen zur Reduktion emotionaler Erschöpfung von Lehrpersonen beitragen kann. Eine Längsschnittstudie mit 1217 Lehrpersonen zeigt, dass der Zusammenhang zwischen transformationaler Führung und der Reduktion von emotionaler Erschöpfung durch klare organisatorische Rahmenbedingungen und Verantwortungsbereiche sowie die Befriedigung des Autonomiebedürfnisses der Lehrpersonen vermittelt wird. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article examines how school principals’ transformational leadership can contribute to reducing teachers’ emotional exhaustion. The longitudinal study with 1217 teachers shows that the relationship between transformational leadership and the decrease of emotional exhaustion is mediated by the perception of clear organizational framework conditions and areas of responsibilities, as well as the satisfaction of teachers’ need for autonomy. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 19.02.2025 |
Citation | Schoch, Simone; Keller, Roger: Transformationale Führung im Schulkontext. Wahrnehmung organisatorischer Rahmenbedingungen, Befriedigung des Autonomiebedürfnisses und emotionale Erschöpfung von Lehrpersonen - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 4, S. 352-365 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-325948 - DOI: 10.25656/01:32594; 10.31244/dds.2024.04.03 |