details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327492
DOI: 10.25656/01:32749; 10.35468/6152-03
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327492
DOI: 10.25656/01:32749; 10.35468/6152-03
Title |
Durch Forschungspartizipation lernen. Erleben, wie Wissen entsteht? |
---|---|
Author |
Bruckermann, Till ![]() ![]() |
Source | Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 37-50. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) |
Document | full text (485 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Sachunterricht; Grundschule; Forschung; Partizipation; Schüler; Ungewissheit; Forschendes Lernen; Citizen Science; Projekt |
sub-discipline | Teaching Didactics/Teaching Maths and Sciences |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6152-6; 978-3-7815-2692-1; 9783781561526; 9783781526921 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Autor untersucht, inwiefern die Beteiligung von Schülerinnen und Schülern an Forschungsprojekten dazu führt, dass diese befähigt werden, sich an gesellschaftlichen Entscheidungsprozessen zu beteiligen und den Umgang mit Ungewissheiten als Kennzeichen von Wissenschaft erleben und mit ihr umgehen lernen. Er zeigt anhand verschiedener Projekte differenziert auf, wie derartige Partizipationen gestaltet sein müssen, damit Kinder und Jugendliche in der intendierten Weise profitieren können. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This contribution describes research participation as a process of socialization of science and explains its relevance with regard to the democratization of science and scientific education. After introducing three forms of research participation relevant for individual learning, participation in research implementation is described in more detail. To this end, opportunities for research-oriented and inquiry-based learning in citizen science projects are presented and explained using examples. The concept of inquiry-based learning can be used to link research processes with deliberately designed learning processes in formal or informal contexts. In particular, the article addresses the questions of how learning opportunities are used and what role the learners’ prerequisites play. Previous studies rarely looked at the use of learning opportunities, which differs between scientific activities. Moreover, inquiry-based learning in citizen science projects require scientific reasoning skills. Implications for learning from citizen science projects are discussed. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 03.06.2025 |
Citation | Bruckermann, Till: Durch Forschungspartizipation lernen. Erleben, wie Wissen entsteht? - In: Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 37-50. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327492 - DOI: 10.25656/01:32749; 10.35468/6152-03 |