search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Phänomene verstehen und KI
Author
SourceSchomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 121-129. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35)
Document  (539 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7815-6152-6; 978-3-7815-2692-1; 9783781561526; 9783781526921
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Autorin zeigt die Ergebnisse eines Seminarprojektes auf, in dem Studierende mit Hilfe eines KI-Tools sich zwei Phänomenen genähert haben, um einen Verstehensprozess zu initiieren. Sie diskutiert Chancen und Grenzen des Einsatzes von KI für einen problemorientierten Sachunterricht. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Using the phenomena described by Martin Wagenschein, ‘moving wood with a horse’ and ‘pulley block’ (Wagenschein 1978; Messner 2012), it is first shown how these were understood in dialogue with and by students. The two phenomena were then presented to ChatGPT. It was analysed how the chatbot (version 4.0) behaves when different prompts are used. Both analyses use the objective hermeneutic methodology. Finally, on the basis of these analyses, statements are made about the current potential of ChatGPT to contribute to ‘understanding’ as an educational requirement. The findings also help students of science subject teaching understand AI’s role and limitations, promoting critical engagement with such tools. (DIPF/Orig.)
is part of:Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication03.06.2025
CitationSchumann, Svantje: Phänomene verstehen und KI - In: Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 121-129. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327560 - DOI: 10.25656/01:32756; 10.35468/6152-10
export files

share content at social platforms