details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327582
DOI: 10.25656/01:32758; 10.35468/6152-12
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327582
DOI: 10.25656/01:32758; 10.35468/6152-12
Title |
Gesellschaftliche Bildung im Sachunterricht – Herausforderungen und Potenziale in einer sich verändernden Welt |
---|---|
Authors |
Omolo, Anja ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 143-156. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) |
Document | full text (739 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Grundschule; Sachunterricht; Gesellschaft; Bildung; Phänomen; Gesellschaftstheorie; Fachdidaktik; Schülerperspektive; Partizipation |
sub-discipline | Teaching Didactics/General Educational Topics |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6152-6; 978-3-7815-2692-1; 9783781561526; 9783781526921 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Autor*innen verdeutlichen in ihrem Beitrag den Stellenwert perspektivenbezogener Fragestellungen, um Kinder für den Umgang mit verschiedenen gesellschaftlichen Phänomenen zu befähigen. Mit Bezug zum gesellschaftstheoretischen Modell von Rosa und Oberthür zeigen sie auf, wie der Anspruch gesellschaftlicher Bildung im Sachunterricht weiterentwickelt werden kann. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Children and teachers are confronted with a complex present and an uncertain future. To navigate and understand the complexity of one’s living environment, insights into society and its structures can therefore be said to be of central importance for the didactics of general studies (Sachunterrichtsdidaktik). This article focuses on the idea of „gesellschaftliche Bildung“ and refers to Rosa and Oberthür’s model of society (2020) as a possible theoretical framework which is examined by three empirical studies. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 03.06.2025 |
Citation | Omolo, Anja; Peuke, Julia; Maltzahn, Katharina von; Woloschuk, Nicole; Zelck, Johanna: Gesellschaftliche Bildung im Sachunterricht – Herausforderungen und Potenziale in einer sich verändernden Welt - In: Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 143-156. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327582 - DOI: 10.25656/01:32758; 10.35468/6152-12 |