details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327616
DOI: 10.25656/01:32761; 10.35468/6152-15
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327616
DOI: 10.25656/01:32761; 10.35468/6152-15
Title |
Junge Kinder, Politik und Medien |
---|---|
Authors |
Goll, Thomas ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 179-187. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) |
Document | full text (587 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Sachunterricht; Grundschule; Politische Sozialisation; Politische Bildung; Demokratische Bildung; Elementarbereich; Primarbereich; Forschungsprojekt |
sub-discipline | Empirical Educational Research Teaching Didactics/Teaching Social Science and Philosophy |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6152-6; 978-3-7815-2692-1; 9783781561526; 9783781526921 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Fokus des Beitrags steht übergreifend die frühe politische Sozialisation von Kindern. Die Autor*innen verweisen auf den Mangel an empirischen Belegen, mit denen die Notwendigkeit früher politischer, demokratischer Bildung begründet wird und zeigen anhand zweier Forschungsprojekte erste Ergebnisse auf, die diesem Anspruch Rechnung tragen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The empirical basis for statements on the political socialization of younger children in particular is not satisfying. And the younger the children are, the weaker the empirical support of the quite ambitious objectives, as recently formulated by the Standing Scientific Commission of the KMK in the Federal Republic of Germany (SWK 2024). The enormous normative surplus with regard to early political and democratic education is therefore accompanied by a lack of empirically secured evidence. The two interdisciplinary research projects at TU Dortmund on which this article is based – “Politics, Journalism, Media – Competencies of Preschool and Primary School Children” (PoJoMeC) and “Facets of Democracy in Children” (DeFaKi) – are intended as mosaic pieces to remedy this deficiency and to sharpen the picture of the early political socialization of children. The results of their first implementation phases are presented in this article. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 03.06.2025 |
Citation | Goll, Thomas; Kanschik, Dörte; Küter, Philipp: Junge Kinder, Politik und Medien - In: Schomaker, Claudia [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Mit Sachunterricht Zukunft gestalten?! Herausforderungen und Potenziale im Kontext von Komplexität und Ungewissheit. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 179-187. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327616 - DOI: 10.25656/01:32761; 10.35468/6152-15 |