search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Diskriminierung, Mobbing und Rassismus - Grundlagen
Author
SourceBremen : Universität 2025, 6 S.
outdated version:Diskriminierung, Mobbing und Rassismus - Grundlagen
DocumentThe author of this document revoked the publishing right, so we had to delete this record from our repository.
deleted on 2025-05-08
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeMonograph, Collected Work or primary publication
LanguageGerman
Year of creation
review statusReview Status Unknown
Abstract (German):Diskriminierung, Mobbing und Rassismus sind zentrale Herausforderungen im schulischen Umfeld, die Schüler*innen, Eltern und Lehrkräfte betreffen. Der Text gibt eine grundlegende Orientierung zu diesen Themen und zeigt auf, dass sowohl individuelle als auch institutionelle Diskriminierung existieren. Während das Allgemeine Gleichbehandlungsgesetz (AGG) einen rechtlichen Schutz vor Diskriminierung bietet, sind die Regelungen auf Länderebene oft unzureichend. Besonders problematisch ist institutionelle Diskriminierung, die durch schulische Strukturen und Routinen ungleiche Bildungschancen schafft. Um dem entgegenzuwirken, braucht es transparente Beschwerdewege, Sensibilisierung sowie regelmäßige Fortbildungen für Lehrkräfte, damit Schulen zu einem diskriminierungsfreien Lernraum werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Discrimination, bullying and racism are key challenges in the school environment that affect pupils, parents and teachers. The text provides a basic orientation on these topics and shows that both individual and institutional discrimination exist. While the General Equal Treatment Act (AGG) offers legal protection against discrimination, the regulations at state level are often inadequate. Institutional discrimination, which creates unequal educational opportunities through school structures and routines, is particularly problematic. In order to counteract this, transparent complaint channels, awareness-raising and regular training for teachers are needed so that schools become a discrimination-free learning space.
Statistics
Date of publication25.03.2025
CitationKarakasoglu, Yasemin: Diskriminierung, Mobbing und Rassismus - Grundlagen. Bremen : Universität 2025, 6 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327762 - DOI: 10.25656/01:32776
export files

share content at social platforms