details
Monograph, Collected Work or primary publication accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327762
DOI: 10.25656/01:32776
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327762
DOI: 10.25656/01:32776
Title |
Diskriminierung, Mobbing und Rassismus - Grundlagen |
---|---|
Author |
Karakasoglu, Yasemin ![]() ![]() |
Source | Bremen : Universität 2025, 6 S. |
outdated version: | Diskriminierung, Mobbing und Rassismus - Grundlagen |
Document | The author of this document revoked the publishing right, so we had to delete this record from our repository. deleted on 2025-05-08 |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Diskriminierung; Rassismus; Mobbing; Schule |
sub-discipline | Intercultural and International Comparative Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Monograph, Collected Work or primary publication |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Review Status Unknown |
Abstract (German): | Diskriminierung, Mobbing und Rassismus sind zentrale Herausforderungen im schulischen Umfeld, die Schüler*innen, Eltern und Lehrkräfte betreffen. Der Text gibt eine grundlegende Orientierung zu diesen Themen und zeigt auf, dass sowohl individuelle als auch institutionelle Diskriminierung existieren. Während das Allgemeine Gleichbehandlungsgesetz (AGG) einen rechtlichen Schutz vor Diskriminierung bietet, sind die Regelungen auf Länderebene oft unzureichend. Besonders problematisch ist institutionelle Diskriminierung, die durch schulische Strukturen und Routinen ungleiche Bildungschancen schafft. Um dem entgegenzuwirken, braucht es transparente Beschwerdewege, Sensibilisierung sowie regelmäßige Fortbildungen für Lehrkräfte, damit Schulen zu einem diskriminierungsfreien Lernraum werden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Discrimination, bullying and racism are key challenges in the school environment that affect pupils, parents and teachers. The text provides a basic orientation on these topics and shows that both individual and institutional discrimination exist. While the General Equal Treatment Act (AGG) offers legal protection against discrimination, the regulations at state level are often inadequate. Institutional discrimination, which creates unequal educational opportunities through school structures and routines, is particularly problematic. In order to counteract this, transparent complaint channels, awareness-raising and regular training for teachers are needed so that schools become a discrimination-free learning space. |
Statistics | ![]() |
Date of publication | 25.03.2025 |
Citation | Karakasoglu, Yasemin: Diskriminierung, Mobbing und Rassismus - Grundlagen. Bremen : Universität 2025, 6 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-327762 - DOI: 10.25656/01:32776 |