search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Partizipation in der Hochschullehre. Entwicklung und Validierung eines Fragebogens zur Erfassung studentischer Partizipationsmöglichkeiten
Parallel titleParticipation in higher education. Development and validation of a questionnaire to assess perceived participation opportunities of students
Authors
SourceSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 47 (2025) 1, S. 69-93 ZDB
outdated version:Partizipation in der Hochschullehre. Entwicklung und Validierung eines Fragebogens zur Erfassung studentischer Partizipationsmöglichkeiten
DocumentThis document is at the moment not available.
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2624-8492; 26248492
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Remark
Abstract (German):Gegenstand des Beitrags ist die Entwicklung und Validierung eines Fragebogens zur Erfassung der wahrgenommenen Partizipationsmöglichkeiten von Studierenden. Die inhaltliche Grundlage bildet ein für die Sekundarstufe entwickelter Fragebogen. Die insgesamt 54 Items beziehen sich auf die Felder Lerninhalte, Lernziele, Lehrmethoden, Sozialformen, Bewertungskriterien und Prüfungsmodalitäten. Die für die Sekundarstufe gefundene dreidimensionale Faktorenstruktur ("Selbstbestimmte Teilhabe","Bedingte Mitsprache", "Fremdbestimmung") kann feldübergreifend auch für den Hochschulkontext nachgewiesen werden. Die Dimensionen zeigen in ihren deskriptiven Ausprägungen und Korrelationen mit der Motivation erwartungskonforme Befunde. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article aims at developing and validating a questionnaire to assess students’ perceived opportunities for participation. The content is based on a questionnaire developed for secondary education. The total of 54 items cover the fields of learning content, learning objectives, teaching methods, social forms, assessment criteria and examination modalities. The three-dimensional factor structure found for the secondary level ("self-determined participation", "conditional co-determination", "external determination") can also be demonstrated across all fields in the context of higher education. The descriptive characteristics and correlations of the dimensions with motivation are in line with expectations. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Date of publication29.04.2025
CitationJüttler, Michael; Kärner, Tobias: Partizipation in der Hochschullehre. Entwicklung und Validierung eines Fragebogens zur Erfassung studentischer Partizipationsmöglichkeiten - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 47 (2025) 1, S. 69-93 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-331004 - DOI: 10.25656/01:33100; 10.24452/sjer.47.1.6
export files

share content at social platforms