details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-335749
DOI: 10.25656/01:33574; 10.36950/bzl.43.1.2025.10393
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-335749
DOI: 10.25656/01:33574; 10.36950/bzl.43.1.2025.10393
Original Title |
Förderung der moralischen Sensibilität und Urteilsfähigkeit in der universitären Lehrkräftebildung |
---|---|
Parallel title | Promotion of moral sensitivity and moral judgement in academic teacher education |
Authors |
Rübben, Ricarda ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 43 (2025) 1, S. 136-150 ![]() |
Document | full text (1.048 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Lehrer; Ethos; Moralische Kompetenz; Kognitive Leistung; Urteilsbildung; Untersuchung |
sub-discipline | Adult Education / Further Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Moralische Sensibilität und kognitive Fähigkeit zur moralischen Urteilsbildung sind Perspektiven auf das Ethos von Lehrpersonen, die in der neueren deutschsprachigen Forschung bisher selten bearbeitet wurden. Der Beitrag stellt Ergebnisse einer Untersuchung zur Förderung dieser Fähigkeiten im Rahmen eines universitären Seminars zu moralischen Konflikten im Lehrkräfteberuf gemäss dem Ansatz der praxisreflexiven Fallarbeit vor. Die Ergebnisse zeigen, dass sich die Studierenden hinsichtlich ihrer moralischen Sensibilität teilweise verbessern; bezogen auf das kognitive Niveau der Urteile nach Kohlberg finden sich hingegen keine Veränderungen bei den Teilnehmenden. Diese Ergebnisse werden vor dem Hintergrund des Forschungsstands und der Aufgabe der Entwicklung des Berufsethos im Studium diskutiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Moral sensitivity and moral judgement are perspectives on the ethos of teachers that have rarely been addressed in recent research in the German-speaking area. This article presents the results of a study on the promotion of these skills in the context of a university seminar on moral conflicts in the teaching profession that followed the approach of practice-reflective case work. The results show that the students partially improved their moral sensitivity. With regard to the cognitive level of judgements according to Kohlberg, no changes were found among the participants. These results are discussed against the background of the current state of research and the task of fostering professional ethos during initial teacher education. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2025 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 19.08.2025 |
Citation | Rübben, Ricarda; Trautmann, Matthias: Förderung der moralischen Sensibilität und Urteilsfähigkeit in der universitären Lehrkräftebildung - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 43 (2025) 1, S. 136-150 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-335749 - DOI: 10.25656/01:33574; 10.36950/bzl.43.1.2025.10393 |