details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-336054
DOI: 10.25656/01:33605; 10.3224/ezw.v36i1.02
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-336054
DOI: 10.25656/01:33605; 10.3224/ezw.v36i1.02
Original Title |
Die (produktive) Rolle von generativer KI im erziehungswissenschaftlichen Diskurs |
---|---|
Parallel title | The (productive) role of generative AI in educational science discourse |
Author |
Herzig, Bardo ![]() ![]() |
Source | Erziehungswissenschaft 36 (2025) 70, S. 13-18 ![]() |
Document | full text (180 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Erziehungswissenschaft; Künstliche Intelligenz; Chatbot; Wissensproduktion; Diskurs |
sub-discipline | General Educational Science Media Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0938-5363; 1862-5231; 09385363; 18625231 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Der Autor diskutiert die Fragestellung, wie generative KI unsere Vorstellungen von Erziehung und Bildung verändert. Sein besonderer Fokus gilt dabei Formen erziehungswissenschaftlicher Wissensproduktion im Zuge generativer Sprachmodelle. Er thematisiert diesbezügliche Chancen, wobei er zugleich die Trainingsdaten problematisiert, auf denen jene Modelle beruhen würden. Entsprechend stark macht sich der Autor für eine „(selbst-)reflexive forschende Auseinandersetzung mit der eigenen Wissensproduktion und -dissemination“, worin er „eine zunehmend bedeutsame Aufgabe“ für die Erziehungswissenschaft sieht. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | To determine the role of generative AI in educational science discourse, the focus first shifts to knowledge relevant to the field of educational science. This is followed by an examination of the discursive functions of media, before addressing the specific characteristics of generative AI, its applications, and its implications. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Erziehungswissenschaft Jahr: 2025 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 15.07.2025 |
Citation | Herzig, Bardo: Die (produktive) Rolle von generativer KI im erziehungswissenschaftlichen Diskurs - In: Erziehungswissenschaft 36 (2025) 70, S. 13-18 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-336054 - DOI: 10.25656/01:33605; 10.3224/ezw.v36i1.02 |