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Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-336986
DOI: 10.25656/01:33698; 10.31244/dds.2025.02.04
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-336986
DOI: 10.25656/01:33698; 10.31244/dds.2025.02.04
Original Title |
Verschwörungserzählungen und soziale Ungleichheit. Ein Strukturgleichungsmodell zur Untersuchung der Demokratiezufriedenheit junger Menschen in Deutschland |
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Parallel title | Conspiracy narratives and social inequality. A structural equation model for examining young people’s satisfaction with democracy in Germany |
Authors |
Kolleck, Nina ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 35-43 ![]() |
Document | full text (702 KB) |
License of the document |
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Keywords (German) | Demokratische Bildung; Politische Einstellung; Verschwörungstheorie; Soziale Ungleichheit; Demokratisches Verhalten; Medienkompetenz; Demokratie; Zufriedenheit; Sozialer Faktor; Jugendlicher; Junger Erwachsener; Strukturgleichungsmodell; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Educational Sociology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2025 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Studie (N = 3244) untersucht, wie soziale Ungleichheiten mit der Zustimmung junger Menschen zu Verschwörungserzählungen zusammenhängen. Mithilfe eines Strukturgleichungsmodells (SEM) zeigen die Autor*innen, dass finanzielle Unsicherheit, Migrationshintergrund und peripheres Wohnen teils über die Demokratiezufriedenheit vermittelt werden. Die Studie diskutiert die potenzielle Rolle von Demokratie- und Medienkompetenz für die Zufriedenheit mit demokratischen Institutionen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The study (N = 3244) examines how social inequalities are related to young people’s agreement with conspiracy narratives. Using a structural equation model (SEM), we show that financial insecurity, migration background, and peripheral residence are partially mediated by satisfaction with democracy. The study discusses the potential role of democratic and media competence in fostering trust in democratic institutions. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2025 |
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Date of publication | 25.07.2025 |
Citation | Kolleck, Nina; Schuster, Johannes: Verschwörungserzählungen und soziale Ungleichheit. Ein Strukturgleichungsmodell zur Untersuchung der Demokratiezufriedenheit junger Menschen in Deutschland - In: Die Deutsche Schule 117 (2025) 1/2, S. 35-43 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-336986 - DOI: 10.25656/01:33698; 10.31244/dds.2025.02.04 |