details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-341847
DOI: 10.25656/01:34184; 10.35468/6193-07
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-341847
DOI: 10.25656/01:34184; 10.35468/6193-07
| Title |
The German educational system – structures, challenges, developments |
|---|---|
| Author |
Martens, Matthias |
| Source | Hallitzky, Maria [Hrsg.]; Mulhanga, Félix [Hrsg.]; Spendrin, Karla [Hrsg.]; Yoshida, Nariakira [Hrsg.]: Expanding horizons and local connectedness. Challenges for qualitative teaching research and development in intercultural contexts. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 64-72 |
| Document | full text (490 KB) |
| License of the document |
|
| Keywords (German) | Schulforschung; Schule; Bildungssystem; Struktur; Herausforderung; Schulsystem; Reform; Deutschland |
| sub-discipline | Intercultural and International Comparative Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
| Document type | Article (from a serial) |
| ISBN | 978-3-7815-6193-9; 978-3-7815-2731-7; 9783781561939; 9783781527317 |
| Language | English |
| Year of creation | 2025 |
| review status | Peer-Reviewed |
| Abstract (English): | In this article, the German educational system is presented with its central structures, challenges, and current development perspectives. Due to the federal system in Germany, a total of 16 different school systems exist side by side. Each individual federal state has sovereignty in cultural and educational matters and has therefore developed its own structure for the organisation of schools. For reasons of space, it is not possible to do justice to this diversity here. I will therefore restrict myself to the general school system (vocational and university education are left out) and will only outline the broad lines and the striking similarities - this is necessary at the expense of state-specific characteristics and desirable accuracy. (DIPF/Orig.) |
| Abstract (German): | In diesem Artikel wird das deutsche Bildungssystem mit seinen zentralen Strukturen, Herausforderungen und aktuellen Entwicklungsperspektiven vorgestellt. Aufgrund des föderalen Systems in Deutschland existieren insgesamt 16 verschiedene Schulsysteme nebeneinander. Jedes einzelne Bundesland hat die Kultur- und Bildungshoheit und hat daher seine eigene Struktur für die Organisation der Schulen entwickelt. Aus Platzgründen ist es nicht möglich, dieser Vielfalt hier gerecht zu werden. Ich werde mich daher auf das allgemeine Schulsystem beschränken (berufliche und universitäre Bildung bleiben außen vor) und nur die Grundzüge und die auffälligen Gemeinsamkeiten skizzieren – dies geht notwendigerweise auf Kosten der länderspezifischen Besonderheiten und der wünschenswerten Genauigkeit. (DIPF/Orig.) |
| is part of: | Expanding horizons and local connectedness. Challenges for qualitative teaching research and development in intercultural contexts |
| Statistics | |
| Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
| Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
| Date of publication | 29.10.2025 |
| Citation | Martens, Matthias: The German educational system – structures, challenges, developments - In: Hallitzky, Maria [Hrsg.]; Mulhanga, Félix [Hrsg.]; Spendrin, Karla [Hrsg.]; Yoshida, Nariakira [Hrsg.]: Expanding horizons and local connectedness. Challenges for qualitative teaching research and development in intercultural contexts. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 64-72 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-341847 - DOI: 10.25656/01:34184; 10.35468/6193-07 |