search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

On Saturday, November 8, 2025, this website will be unavailable between 6:00 and 10:00 a.m. due to maintenance work. We kindly ask for your understanding.

Inhalt

details

Title
The researcher in an intercultural context – a commentary
Author
SourceHallitzky, Maria [Hrsg.]; Mulhanga, Félix [Hrsg.]; Spendrin, Karla [Hrsg.]; Yoshida, Nariakira [Hrsg.]: Expanding horizons and local connectedness. Challenges for qualitative teaching research and development in intercultural contexts. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 124-129
Document  (479 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7815-6193-9; 978-3-7815-2731-7; 9783781561939; 9783781527317
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):The contributions collected in section 2 focus on the role and positioning of the researcher in the research field. Although the contributions are compiled in a comparable way – on the basis of ethnography as a shared research strategy, simultaneously very different perspectives on researchers in the research field are being developed, stemming from different social and cultural backgrounds that structure research practice and the field. The commentary proceeds in two steps: first, the scientific norms of acting in the field codified in ethnography are discussed. In a second step, the article comments on the concrete field approaches in two research projects, which the researchers methodologically reflect on as learning processes. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Die in Teil 2 versammelten Beiträge konzentrieren sich auf die Rolle und Positionierung des:der Forscher:in im Forschungsfeld. Obwohl die Beiträge in vergleichbarer Weise – auf der Grundlage der Ethnographie als gemeinsamer Forschungsstrategie – verfasst sind, werden gleichzeitig sehr unterschiedliche Perspektiven auf die Forschenden im Forschungsfeld entwickelt, die aus unterschiedlichen sozialen und kulturellen Hintergründen herrühren, die die Forschungspraxis und das Feld strukturieren. Der Kommentar geht in zwei Schritten vor: Zunächst werden die in der Ethnographie kodifizierten wissenschaftlichen Normen des Handelns im Feld diskutiert. In einem zweiten Schritt werden die konkreten Feldzugänge in zwei Forschungsprojekten kommentiert, die von den Forschenden methodisch als Lernprozesse reflektiert werden. (DIPF/Orig.)
is part of:Expanding horizons and local connectedness. Challenges for qualitative teaching research and development in intercultural contexts
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication29.10.2025
CitationMartens, Matthias: The researcher in an intercultural context – a commentary - In: Hallitzky, Maria [Hrsg.]; Mulhanga, Félix [Hrsg.]; Spendrin, Karla [Hrsg.]; Yoshida, Nariakira [Hrsg.]: Expanding horizons and local connectedness. Challenges for qualitative teaching research and development in intercultural contexts. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2025, S. 124-129 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-341881 - DOI: 10.25656/01:34188; 10.35468/6193-11
export files

share content at social platforms