search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

On Saturday, November 8, 2025, this website will be unavailable between 6:00 and 10:00 a.m. due to maintenance work. We kindly ask for your understanding.

Inhalt

details

Original Title
Körper und Hochschullehre. Dimensionen der Wahrnehmung durch Dozierende
Parallel titleThe body and university teaching. Dimensions of perception by lecturers
Author
SourceJournal für allgemeine Didaktik : JfAD 13 (2025) 13, S. 205-221 ZDB
Document  (1.647 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISBN978-3-7815-6187-8; 978-3-7815-2726-3; 9783781561878; 9783781527263
ISSN2943-9078; 2943-906X; 29439078; 2943906X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Rahmen einer qualitativen Untersuchung wurden 21 Dozierende einer deutschen Hochschule mittels teilstrukturierter Interviews befragt, welche Rolle der Körper von Studierenden in der Hochschullehre spielt. In der Analyse konnten folgende sechs Dimensionen identifiziert werden: der Körper als Grundlage für Wohlbefinden, Lernmedium, soziales Element, Bewertungsgegenstand, Störfaktor sowie als ignorierter Körper. Die Ergebnisse zeigen, dass Körperlichkeit sowohl unterstützend als auch herausfordernd wirken kann. Konsequenzen für die Hochschuldidaktik sind abgeleitet. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):As part of a qualitative study, 21 lecturers at a German university were asked in semi-structured interviews what role students’ bodies play in university teaching. The following six dimensions were identified in the analysis: the body as a basis for well-being, a learning medium, a social element, an object of evaluation, a disruptive factor and an ignored body. The results show that physicality can be both supportive and challenging. Consequences for the didactics of higher education are derived. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication31.10.2025
CitationMegel, Kamilla: Körper und Hochschullehre. Dimensionen der Wahrnehmung durch Dozierende - In: Journal für allgemeine Didaktik : JfAD 13 (2025) 13, S. 205-221 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-342590 - DOI: 10.25656/01:34259; 10.35468/jfad-13-2025-09
export files

share content at social platforms