details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-342590
DOI: 10.25656/01:34259; 10.35468/jfad-13-2025-09
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-342590
DOI: 10.25656/01:34259; 10.35468/jfad-13-2025-09
| Original Title |
Körper und Hochschullehre. Dimensionen der Wahrnehmung durch Dozierende |
|---|---|
| Parallel title | The body and university teaching. Dimensions of perception by lecturers |
| Author |
Megel, Kamilla |
| Source | Journal für allgemeine Didaktik : JfAD 13 (2025) 13, S. 205-221 |
| Document | full text (1.647 KB) |
| License of the document |
|
| Keywords (German) | Allgemeine Didaktik; Künstliche Intelligenz; Körperwahrnehmung; Hochschullehre; Hochschuldidaktik; Hochschullehrer; Student; Körperlichkeit; Qualitative Forschung; Empirische Untersuchung; Interview; Deutschland |
| sub-discipline | Empirical Educational Research Higher Education |
| Document type | Article (journal) |
| ISBN | 978-3-7815-6187-8; 978-3-7815-2726-3; 9783781561878; 9783781527263 |
| ISSN | 2943-9078; 2943-906X; 29439078; 2943906X |
| Language | German |
| Year of creation | 2025 |
| review status | Peer-Reviewed |
| Abstract (German): | Im Rahmen einer qualitativen Untersuchung wurden 21 Dozierende einer deutschen Hochschule mittels teilstrukturierter Interviews befragt, welche Rolle der Körper von Studierenden in der Hochschullehre spielt. In der Analyse konnten folgende sechs Dimensionen identifiziert werden: der Körper als Grundlage für Wohlbefinden, Lernmedium, soziales Element, Bewertungsgegenstand, Störfaktor sowie als ignorierter Körper. Die Ergebnisse zeigen, dass Körperlichkeit sowohl unterstützend als auch herausfordernd wirken kann. Konsequenzen für die Hochschuldidaktik sind abgeleitet. (DIPF/Orig.) |
| Abstract (English): | As part of a qualitative study, 21 lecturers at a German university were asked in semi-structured interviews what role students’ bodies play in university teaching. The following six dimensions were identified in the analysis: the body as a basis for well-being, a learning medium, a social element, an object of evaluation, a disruptive factor and an ignored body. The results show that physicality can be both supportive and challenging. Consequences for the didactics of higher education are derived. (DIPF/Orig.) |
| other articles of this journal | Journal für allgemeine Didaktik : JfAD Jahr: 2025 |
| Statistics | |
| Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
| Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
| Date of publication | 31.10.2025 |
| Citation | Megel, Kamilla: Körper und Hochschullehre. Dimensionen der Wahrnehmung durch Dozierende - In: Journal für allgemeine Didaktik : JfAD 13 (2025) 13, S. 205-221 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-342590 - DOI: 10.25656/01:34259; 10.35468/jfad-13-2025-09 |