search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
TitleHistorisch/systematisch - Anmerkungen zur Methodendiskussion in der pädagogischen Historiographie
Authors ;
SourceZeitschrift für Pädagogik 52 (2006) 2, S. 245-264 ZDB
Document
Keywords (German)Historische Pädagogik; Bildungsforschung; Methodologie; Bildungsgeschichte; Historiografie; Darstellungsform
sub-disciplineHistory of Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag setzt sich mit aktuellen Ansätzen eines kontextanalytischen Selbstverständnisses in der pädagogischen Historiographie auseinander und wendet sich dann problemgeschichtlichen Ansätzen zu, die in der gegenwärtigen Methodendiskussion verstärkt in die Kritik geraten sind. Es soll gezeigt werden, dass sowohl Kontextanalyse als auch Problemgeschichte ein unzureichendes Sensorium für die Darstellungsmomente der eigenen historiographischen Arbeit ausgebildet haben. Ausgehend von dieser Defizitanalyse wird die Möglichkeit diskutiert, pädagogische Historiographie - gleich welcher Provenienz - als Darstellung und Darstellungsreflexion zu verstehen und damit zugleich die Antinomie zwischen historischen und systematischen Operationen der Forschung zu überwinden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The authors discuss recent approaches of a context-analytical self-conception in pedagogical historiography and then go on to examine problem-centered historical approaches, which have been criticized increasingly in the present debate on methods. They argue that both context analysis and problem-oriented historical approaches have developed an inadequate sense for the presentation of respective historical work. Starting from the analysis of this deficiency, they discuss the possibility to conceive of pedagogical historiography - regardless of its origins - as a form of presentation and as the reflection on this presentation and thus to overcome the antinomy between historical and systematic research operations. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2006
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication25.10.2011
Suggested CitationBellmann, Johannes; Ehrenspeck, Yvonne: Historisch/systematisch - Anmerkungen zur Methodendiskussion in der pädagogischen Historiographie - In: Zeitschrift für Pädagogik 52 (2006) 2, S. 245-264 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-44562
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)