search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
TitleDie Form der Pädagogik. Der Schematismus "Bildung - Hilfe" als Differenzial pädagogischer Expansion
Authors ;
SourceZeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 2, S. 266-285 ZDB
Document
Keywords (German)Bildung; Pädagogik; Philosophische Pädagogik; Beratung; Wissenschaftstheorie; Wissenschaftsdisziplin; Hilfe
sub-disciplineDifferential Educational Research
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Artikel beschreibt mittels einer feldtheoretisch erweiterten systemtheoretischen Perspektive begriffliche und praktische Formen, mit deren Hilfe sich das pädagogische Dispositiv auf den drei Ebenen von Disziplin, Profession und gesellschaftlicher Systembildung etabliert und expandiert. Das Begriffspaar "Bildung" - "Hilfe" dient als Instrument zur Analyse theoretischsemantischer wie praktischer Formen des Umgangs mit Kontingenz im Blick auf Personenveränderung. Es wird ein Beschreibungsraster entwickelt, der vergleichende Analysen unterschiedlicher Teildisziplinen, Professionen und Praxisfelder in Bezug auf ihre Reflexionstheorien wie auf ihre Handlungslogiken ermöglicht. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):On the basis of a field-theoretically extended systemtheoretical perspective, the authors describe conceptual and practical forms by means of which the pedagogical dispositive is established and expanded on the three levels of discipline, profession, and social system-formation. The conceptual pair "education - help" serves as instrument for the analysis of both theoretical-semantic and practical forms of dealing with contingency in view of personal changes. A pattern of description is developed which allows for comparative analyses of different subdisciplines, professions and fields of practice with regard to their theories of reflection and their logics of action. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2004
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication10.10.2011
Suggested CitationManhart, Sebastian; Rustemeyer, Dirk: Die Form der Pädagogik. Der Schematismus "Bildung - Hilfe" als Differenzial pädagogischer Expansion - In: Zeitschrift für Pädagogik 50 (2004) 2, S. 266-285 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-48101
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)