search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Original Title
Eine integrative Forschungsstrategie zur anwendungsbezogenen Generierung relevanten wissenschaftlichen Wissens in der Lehr-Lern-Forschung
Parallel titleAn Integrative Research Strategy for Knowledge Generation inthe Context of Research on Learning and Instruction
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 32 (2004) 3, S. 257-273 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Pädagogische Theorie; Pädagogische Psychologie; Wissenschaftstheorie
sub-disciplineGeneral Educational Science
Educational Psychology
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Theorie-Praxis-Problem in der Lehr-Lernforschung wird als ein Problem der Distanz zwischen Kontext der Wissensgenerierung und Kontexten der Wissensanwendung und damit als eine besondere Art von Transferproblem rekonstruiert. Dies wird anhand einer Analyse klassischer experimenteller Forschung zum analogen Transfer exemplifiziert. Nach einer Diskussion verschiedener traditioneller Ansätze zur Bestimmung des Theorie-Praxis-Verhältnisses wird eine integrative Forschungsstrategie im Detail dargestellt und anhand eigener Untersuchungsbeispiele veranschaulicht. (ZPID)
Abstract (English):The discussion of the gap between theory and practice has a long tradition in educational psychology and especially in research on learning and instruction. In the context of research on learning and instruction, the complex problem of theory and practice can be reconstructed as a problem of the great distance between context of knowledge generation and contexts of knowledge application. Thus, it can be seen as a special kind of transfer problem which is elucidated by analysing the classical experimental research on analogical transfer. After discussing traditional approaches focussing the relation between theory and practice, the integrative research strategy is presented in detail; it is exemplified by using own research examples. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalUnterrichtswissenschaft Jahr: 2004
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication11.04.2013
CitationStark, Robin: Eine integrative Forschungsstrategie zur anwendungsbezogenen Generierung relevanten wissenschaftlichen Wissens in der Lehr-Lern-Forschung - In: Unterrichtswissenschaft 32 (2004) 3, S. 257-273 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-58167 - DOI: 10.25656/01:5816
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)