search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Title
Dialog und Kommunikation
Author
SourceNeue Didaktik (2010) 1, S. 27-38
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Didaktik; Dialog; Kommunikation; Dialogisches Lernen; Frage; Reflexionsvermögen; Argumentation; Interaktion; Kommunikative Kompetenz; Feed-back; Kognitive Dissonanz; Motivation; Gruppenzugehörigkeit
sub-disciplineTeaching Didactics/General Educational Topics
Contributors (corporate)Departement für deutschsprachige Lehrerausbildung an der Babes-Bolyai Universität Klausenburg
Document typeArticle (journal)
ISSN1843-7133
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Der folgende Artikel behandelt hauptsächlich die Methode des Dialogs als didaktisches Kommunikationsverfahren. Man geht auf die Möglichkeiten der gegenseitigen Bezugnahme der Teilnehmer am Dialog ein. Die Wichtigkeit der Einhaltung der dialogspezifischen Regeln wird diskutiert. Auch die ethischen Komponenten des Dialogverfahrens werden berücksichtigt. Man geht besonders auf den demokratischen Charakter der Methode ein. Die Bedeutung der Formulierung von Fragen, von Argumentierung und Reflexion, die Bedeutung der Benutzung der Resultate des Dialogs als gemeinsames Konstrukt der Dialogteilnehmer wird unterstrichen. (DIPF/Verlag)
Abstract (English):The following article handles mainly with the dialog method as a didactic method of communication. The author discusses the possibilities of the mutual reference of the participants at the dialog. The importance of the abidance of the rules that are specific for the dialog is underlined, just as the ethical components of the dialog method. The author emphasizes on the democratic character of the method. The importance to formulate questions, to argument, reflect and the relevance of using the results of the dialog as a common construct of the participants at the dialog is also presented. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalNeue Didaktik Jahr: 2010
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication26.02.2013
CitationDiaconu, Monica: Dialog und Kommunikation - In: Neue Didaktik (2010) 1, S. 27-38 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-58465 - DOI: 10.25656/01:5846
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)