details
Title |
Forschungstheater: Szenisches Forschen als Reflexions- und Erkenntniswerkzeug in der Erwachsenenbildung |
---|---|
Author | Weitzel, Julia |
Source | Magazin erwachsenenbildung.at (2012) 15, 7 S. |
Document | full text (309 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Selbstgesteuertes Lernen; Ästhetische Erziehung; Kunst; Theater; Erwachsenenbildung; Ästhetische Bildung; Theaterpädagogik |
sub-discipline | Adult Education / Further Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1993-6818; 19936818 |
Language | German |
Year of creation | 2012 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In diesem Beitrag werden Bildungspotentiale der Kunst für das Feld der Erwachsenenbildung am Beispiel szenischen Forschens aufgezeigt. Ausgangspunkt der Argumentation ist das Forschungstheater, ein ästhetisches Lehr- und Lernarrangement im Hochschulkontext. Am Beispiel der Übung "Spiel der Macht" wird illustriert, wie die Verfahren und Techniken szenischen Forschens als Erkenntnis- und Reflexionswerkzeug eingesetzt werden können. Anwendung finden dabei auch die zwei Prinzipien der Leitidee existenzieller Bildung: Existenzialität und Kontextualität. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This contribution demonstrates the educational potential of art in the field of adult education using the example of scenic research. The starting point of the argumentation is research theatre, an aesthetic setting for teaching and learning in the context of higher education. The example of the exercise “power play” illustrates how the processes and techniques of scenic research can be used as a tool for insight and reflection. The two principles of the central idea “existential education” – existentiality and contextuality – are also applied. (DIPF/Orig.) |
publisher's URL | http://erwachsenenbildung.at/magazin/archiv_artikel.php?mid=5993&aid=6001 |
other articles of this journal | Magazin erwachsenenbildung.at Jahr: 2012 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 26.03.2013 |
Citation | Weitzel, Julia: Forschungstheater: Szenisches Forschen als Reflexions- und Erkenntniswerkzeug in der Erwachsenenbildung - In: Magazin erwachsenenbildung.at (2012) 15, 7 S. - URN: urn:nbn:de:0111-opus-74544 - DOI: 10.25656/01:7454 |