search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (from a serial) accessible at
URN:
Original Title
Text - Musik - Bild. Ausgewählte Ergebnisse einer interdisziplinären Studie zum Vergleich von Kreativstrategien im Rahmen von Improvisation
Parallel titleText - music - image. An interdisciplinary study on comparison of improvisational strategies
Author
SourceClausen, Bernd [Hrsg.]: Vergleich in der musikpädagogischen Forschung. Essen : Die Blaue Eule 2011, S. 35-58. - (Musikpädagogische Forschung; 32)
Document
Keywords (German)Musikpädagogik; Interdisziplinäre Forschung; Qualitative Forschung; Quantitative Forschung; Interview; Fragebogenerhebung; Kreativität; Improvisation; Kommunikation
sub-disciplineTeaching Didactics/Teaching Music and Arts
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-89924-323-9
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Der vorliegende Beitrag referiert erste Ergebnisse einer interdisziplinär angelegten Pilotstudie der Fächer Soziologie, Germanistik und empirische Musikpädagogik, in welcher sowohl Musik- als auch Textproduzentinnen und -produzenten hinsichtlich ihrer Kreativ- bzw. Improvisationsstrategien qualitativ-empirisch befragt und die Ergebnisse miteinander verglichen wurden. Als theoretische Setzung wird in diesem Forschungsvorhaben Improvisation als eine Voraussetzung, ein Weg bzw. eine Strategie innerhalb des Spektrums möglicher Kreativstrategien angesehen. Durch die in diesen Vorgängen ablaufenden divergenten oder konvergenten Prozesse lassen sich nach Auffassung des Verfassers Kreativitätsstrategien – hier bezogen auf generative Performanz – erfassen und vergleichen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The main aim of this pilot study was to explore possibilities of comparing strategies of creative people in the field of improvisation. Improvisation is considered to be one way of creative expression or generative performance. As creativity and the creative class are much discussed in the past few years we tried to focus on one of its aspects. The current study investigated distinctions and similarities of musicians and poetry slam/ freestyle artists. The overall aim is to build well-founded models of these strategies in order to learn more on how to impart this knowledge to students. (DIPF/Orig.)
is part of:Vergleich in der musikpädagogischen Forschung
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Purchase orderCheck the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German)
Date of publication29.04.2014
Suggested CitationAhlers, Michael: Text - Musik - Bild. Ausgewählte Ergebnisse einer interdisziplinären Studie zum Vergleich von Kreativstrategien im Rahmen von Improvisation - In: Clausen, Bernd [Hrsg.]: Vergleich in der musikpädagogischen Forschung. Essen : Die Blaue Eule 2011, S. 35-58. - (Musikpädagogische Forschung; 32) - URN: urn:nbn:de:0111-opus-89703
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)