search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Monograph, Collected Work or primary publication accessible via
URN:
Title
Modellversuche in der beruflichen Bildung: Zum Transfer ihrer Ergebnisse
Author
SourceBremen : Institut Technik und Bildung 2002, 45 S. - (ITB-Forschungsberichte; 3)
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Modellversuch; Bildungskonzept; Berufliche Bildung; Berufsbildung; Transfer; Typologie; Bildungspolitik
sub-disciplineVocational Education and Training
Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation
Contributors (corporate)Institut Technik und Bildung, Universität Bremen
Document typeMonograph, Collected Work or primary publication
ISSN1610-0875
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Modellversuche im Bildungswesen werden seit ihrer Etablierung vor drei Jahrzehnten zunehmend unter dem Gesichtspunkt des Transfers ihrer Ergebnisse bewertet. Modellversuche als experimentelle Erprobung alternativer Bildungskonzepte zur Vorbereitung bildungspolitischer Entscheidungen wurden schon bald durch Modellversuche abgelöst, die von den Akteuren vor allem als ein Instrument genutzt wurden, pädagogisch-didaktische Innovationen zu initiieren und einzuführen. Ausgehend von Erfahrungen aus dem Bereich der Modellversuche in der beruflichen Bildung wird eine Modellversuchstypologie vorgelegt, mit der ein differenziertes Transferkonzept begründet werden kann. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Over the past three decades the potential for transferability has become an increasingly important criteria for the evaluation of pilot projects in education and training. Whilst previously pilot projects had been initiated to test and compare alternative ideas and concepts for policy development, pilot projects have been increasingly developed as an instrument to initiate and implement innovation education, pedagogy and curriculum design. The paper presents a typology for transfer, based on the experience of pilot projects. (DIPF/orig.)
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication11.07.2014
Suggested CitationRauner, Felix: Modellversuche in der beruflichen Bildung: Zum Transfer ihrer Ergebnisse. Bremen : Institut Technik und Bildung 2002, 45 S. - (ITB-Forschungsberichte; 3) - URN: urn:nbn:de:0111-opus-91721
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)