search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Heilpädagogische Entwicklungsförderung von Kindern mit psychosozialen Auffälligkeiten
Parallel titleRemedial education to promote the development of children with psycho-social disorders
Author
SourcePraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 52 (2003) 3, S. 182-193 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Bindungstheorie; Psychologie; Förderung; Kind; Verhaltensstörung; Therapie; Sonderpädagogik; Entwicklung; Fallbeispiel; Intervention
sub-disciplineSpecial Education
Educational Psychology
Document typeArticle (journal)
ISSN0017-4947; 0032-7034
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Welche Bedeutung hat die Bindungstheorie für die heilpädagogischtherapeutische Praxis? Diese Frage wird zurzeit im psychosozialen Arbeitsfeld intensiv diskutiert. Das Anliegen dieses Beitrags ist es, Möglichkeiten praktischer Anwendungen der Bindungstheorie zu zeigen. Zunächst werden bindungstheoretische Grundannahmen formuliert (nach J. Bowlby 1975), um dann auf die Rolle von Bindungsprozessen in belasteten zwischenmenschlichen Beziehungen einzugehen. In einer Falldarstellung aus der heilpädagogischtherapeutischen Arbeit mit einem psychosozial auffällig gewordenen Mädchen und deren Mutter wird versucht zu verdeutlichen, wie sich aus bindungstheoretischen Überlegungen grundlegende heilpädagogischtherapeutische Behandlungskonzepte ableiten und anwenden lassen. Es wird damit versucht, einen erfolgreichen Weg zu beschreiten von der Bindungstheorie zur Bindungstherapie.(DIPF/Orig.)
Abstract (English):What is the significance of theory of attachment for practical remedial therapeutics? It is a current and intensive debate on this issue in the socio-psychological field of work. The intention of the article is to make public the possible applications of attachment theory. To start with, fundamental assumptions of attachment theory will be introduced (following J. Bowlby 1975), then the role of attachment processes in problematic human relationships will be described. The author will attempt to make clear how fundamental remedial-therapeutic concepts of actual treatment can be deduced from the considerations, theory of attachment makes, and how this can be practically applied, illustrated by a case study from actual remedial-therapeutic work with a girl with psychosocial behavioural difficulties and her mother. Thus, the author tries to show a highly promising way from theory of attachment to attachment therapy.(DIPF/Orig.)
other articles of this journalPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie Jahr: 2003
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication16.03.2010
Suggested CitationDülks, Regine: Heilpädagogische Entwicklungsförderung von Kindern mit psychosozialen Auffälligkeiten - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 52 (2003) 3, S. 182-193 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-9435
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)