details
Original Title |
Heilpädagogische Entwicklungsförderung von Kindern mit psychosozialen Auffälligkeiten |
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Parallel title | Remedial education to promote the development of children with psycho-social disorders |
Author | Dülks, Regine |
Source | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 52 (2003) 3, S. 182-193 |
Document | full text (447 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bindungstheorie; Psychologie; Förderung; Kind; Verhaltensstörung; Therapie; Sonderpädagogik; Entwicklung; Fallbeispiel; Intervention |
sub-discipline | Special Education Educational Psychology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0017-4947; 0032-7034; 00174947; 00327034 |
Language | German |
Year of creation | 2003 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Welche Bedeutung hat die Bindungstheorie für die heilpädagogischtherapeutische Praxis? Diese Frage wird zurzeit im psychosozialen Arbeitsfeld intensiv diskutiert. Das Anliegen dieses Beitrags ist es, Möglichkeiten praktischer Anwendungen der Bindungstheorie zu zeigen. Zunächst werden bindungstheoretische Grundannahmen formuliert (nach J. Bowlby 1975), um dann auf die Rolle von Bindungsprozessen in belasteten zwischenmenschlichen Beziehungen einzugehen. In einer Falldarstellung aus der heilpädagogischtherapeutischen Arbeit mit einem psychosozial auffällig gewordenen Mädchen und deren Mutter wird versucht zu verdeutlichen, wie sich aus bindungstheoretischen Überlegungen grundlegende heilpädagogischtherapeutische Behandlungskonzepte ableiten und anwenden lassen. Es wird damit versucht, einen erfolgreichen Weg zu beschreiten von der Bindungstheorie zur Bindungstherapie.(DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | What is the significance of theory of attachment for practical remedial therapeutics? It is a current and intensive debate on this issue in the socio-psychological field of work. The intention of the article is to make public the possible applications of attachment theory. To start with, fundamental assumptions of attachment theory will be introduced (following J. Bowlby 1975), then the role of attachment processes in problematic human relationships will be described. The author will attempt to make clear how fundamental remedial-therapeutic concepts of actual treatment can be deduced from the considerations, theory of attachment makes, and how this can be practically applied, illustrated by a case study from actual remedial-therapeutic work with a girl with psychosocial behavioural difficulties and her mother. Thus, the author tries to show a highly promising way from theory of attachment to attachment therapy.(DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie Jahr: 2003 |
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Date of publication | 16.03.2010 |
Citation | Dülks, Regine: Heilpädagogische Entwicklungsförderung von Kindern mit psychosozialen Auffälligkeiten - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 52 (2003) 3, S. 182-193 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-9435 - DOI: 10.25656/01:943 |