search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Schulverweigerung: Klassifikation, Entwicklungspsychopathologie, Prognose und therapeutische Ansätze
Parallel titleSchool phobia: Classification, developmental psychopathology, prognosis, and therapeutic approaches
Authors ; ;
SourcePraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 52 (2003) 6, S. 371-386 ZDB
Document
Keywords (German)Sekundärkrankheit; Schulverweigerung; Krankheitsverlauf; Ätiologie; Behandlung; Epidemiologie; Multimodalität; Prognose
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Educational Psychology
Document typeArticle (journal)
ISSN0032-7034
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Schulverweigerung ist häufig Ausdruck einer komplexen psychiatrischen Störung. Es besteht eine erhöhte Komorbidität mit Depressionen, Phobien sowie anderen Angststörungen. Therapieprogramme sollten multimodal konzipiert sein und es ist nicht davon auszugehen, dass es zu einer raschen Rückbildung der Symptomatik kommt. Katamnestische Studien belegen eindrucksvoll, dass mit Langzeitfolgen gerechnet werden muss sowohl hinsichtlich der beruflichen Integration als auch der weiteren psychiatrischen Morbidität. Auslösende und aufrechterhaltende Faktoren sind heterogen und es findet sich kein typisches psychosoziales Belastungsmuster.(DIPF/Orig.)
Abstract (English):In many cases the refusal of school is one manifestation of a complex psychiatric disorder. There is an increased comorbidity with depression, phobia and other anxiety disorders. The program of therapy should be conceptualized as multimodal. In general there is no rapid remission of the symptoms. As catamnestic studies proved, long-term consequences should be anticipated concerning the occupational integration as well as further psychiatric morbidity. Triggering and sustainable factors are heterogeneous and there is no typical psychosocial pattern.(DIPF/Orig.)
other articles of this journalPraxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie Jahr: 2003
Statistics Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication16.03.2010
Suggested CitationLehmkuhl, Gerd; Flechtner, Henning; Lehmkuhl, Ulrike: Schulverweigerung: Klassifikation, Entwicklungspsychopathologie, Prognose und therapeutische Ansätze - In: Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 52 (2003) 6, S. 371-386 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-9450
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)