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Original Title
"Beschreibt doch mal die Form, die wir gerade gemacht haben." Kognitive Aktivierung im Musikunterricht
Parallel title"Describe the musical form that we justed played." Cognitive activation in the music classroom
Author
SourceLehmann-Wermser, Andreas [Hrsg.]; Krause-Benz, Martina [Hrsg.]: Musiklehrer(-bildung) im Fokus musikpädagogischer Forschung. Münster [u.a.] : Waxmann 2013, S. 61-79. - (Musikpädagogische Forschung; 34)
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License of the document In copyright
Keywords (German)Musikpädagogik; Musikdidaktik; Lernziel; Videoanalyse; Fallanalyse; Musikausübung; Kompetenzerwerb; Musikunterricht; Fachdidaktik
sub-disciplineTeaching Didactics/Teaching Music and Arts
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-8309-2966-6
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der Videostudie zur kognitiven Aktivierung im Musikunterricht, von der in diesem Beitrag berichtet wird, stellte sich vor allem die Frage nach dem Stellenwert musikpraktischer Umgangsweisen – gemäß Venus (1984) Produktion und Reproduktion – im unterrichtlichen Arrangement. Nicht nur aufgrund des transitorischen Charakters von Musik, auch aufgrund bestimmter kulturell tradierter Musizierformen stellt das Musikmachen offensichtlich eine Besonderheit dar für die Frage, worin facheigene Unterrichtsstrukturen kognitiver Aktivierung im Musikunterricht bestehen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Cognitive activation describes a dimension of instruction that promotes opportunities for learning about a specific subject in the classroom. The transitory character of music, as well as the fact that music is a cultural practice that is tied to certain types of music acquisition and instruction, yields teaching patterns that are somewhat different from the task and problem based teaching of mathematics. This qualitative video study shows that playing music at the beginning of a lesson can provide a very teacher centered opportunity to implicitly experience concepts such as musical form, thus leading to more autonomous and demanding learning processes. However, deep processing opportunities also depend on the degree of teacher centeredness and the immediacy of hints to the solution of the music‐making task. (DIPF/Orig.)
is part of:Musiklehrer(-bildung) im Fokus musikpädagogischer Forschung
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Date of publication18.09.2014
Suggested CitationGebauer, Heike: "Beschreibt doch mal die Form, die wir gerade gemacht haben." Kognitive Aktivierung im Musikunterricht - In: Lehmann-Wermser, Andreas [Hrsg.]; Krause-Benz, Martina [Hrsg.]: Musiklehrer(-bildung) im Fokus musikpädagogischer Forschung. Münster [u.a.] : Waxmann 2013, S. 61-79. - (Musikpädagogische Forschung; 34) - URN: urn:nbn:de:0111-opus-95730
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