search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (from a serial) accessible via
URN:
Original Title
Bildungsentscheidungen zwischen milieubedingtem Aufstiegswunsch und geschlechtsbezogener Traditionalisierung
Parallel titleEducational decisions between milieu-conditioned advancement and gender-related traditionalizatio
Author
SourceMoser, Vera [Hrsg.]; Rendtorff, Barbara [Hrsg.]: Riskante Leben? Geschlechterordnungen in der Reflexiven Moderne. Opladen u.a. : Verlag Barbara Budrich 2012, S. 93-105. - (Jahrbuch Frauen- und Geschlechterforschung in der Erziehungswissenschaft; 8)
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Bildung; Vergleichende Erziehungswissenschaft; Clusteranalyse; Sozialer Raum; Soziales Milieu; Gewalt; Familie; Frau; Frauenforschung; Geschlechterforschung; Kulturvielfalt; Sozialer Status; Kapital; Sozialer Aufstieg; Beruf; Hochschulbildung; Studium; Weiterbildung; Ambivalenz; Biographie; Geschlechtsspezifik; Habitus; Bourdieu, Pierre; Deutschland
sub-disciplineAdult Education / Further Education
Gender Studies and Education
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-86649-468-8
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Der Beitrag fokussiert die Analyse des gemeinsamen Habitus in den Weiterbildungsentscheidungen von Familienfrauen aus den „respektablen Volksmilieus“. Diese erfolgt exemplarisch für eine Gruppe von Teilnehmerinnen des Weiterbildenden Studiums FrauenStudien an der Universität Bielefeld. Die biografiebedingten Bewegungen der Teilnehmerinnen im sozialen Raum werden zueinander in Beziehung gesetzt. In einer deutlichen Ambivalenz von milieubedingtem Aufstiegswunsch und geschlechtsbezogener Traditionalisierung entstehen aufstrebende Bildungswünsche, die gleichzeitig aus Familienloyalität zurückgestellt oder aufgegeben werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article focuses on the analysis of the habitus in educational decisions of women in the family coming from a respectable social environment (,respektable Volksmilieus‘, Vester et al. 2001). The research project covers a group of female students of a course of further education, Women Studies, at the University of Bielefeld. The changes and developments within social space which are conditional on the biographies of the participants are set in interrelation. Within the context of a striking ambivalence of milieu-conditioned advancement and gender related traditionalization a desire for further education and career prospect is evoked and yet at the same time postponed or given up due to family loyalty. (DIPF/Orig.)
is part of:Riskante Leben? Geschlechterordnungen in der Reflexiven Moderne
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Purchase orderCheck the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German)
Date of publication15.12.2014
Suggested CitationHeimann, Regina: Bildungsentscheidungen zwischen milieubedingtem Aufstiegswunsch und geschlechtsbezogener Traditionalisierung - In: Moser, Vera [Hrsg.]; Rendtorff, Barbara [Hrsg.]: Riskante Leben? Geschlechterordnungen in der Reflexiven Moderne. Opladen u.a. : Verlag Barbara Budrich 2012, S. 93-105. - (Jahrbuch Frauen- und Geschlechterforschung in der Erziehungswissenschaft; 8) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-99355
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)