search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Altersgemischter Unterricht in kleinen Schulen im ländlichen Raum
Parallel titleTeaching in mixed aged classes in small rural schools
Author
SourceSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 34 (2012) 2, S. 285-301 ZDB
Document
Keywords (German)Jahrgangsübergreifender Unterricht; Ländlicher Raum; Schule; Altersgemischte Gruppe; Heterogene Klasse; Schulorganisation; Unterricht; Alpen; Alpenstaaten; Alpenvorland
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation
Document typeArticle (journal)
ISSN1424-3946; 0252-9955
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Rahmen dieses Beitrags werden die Besonderheiten kleiner Schulen und die Praxis des altersgemischten Unterrichts in kleinen Schulen im ländlich-alpinen Raum beschrieben. Der altersgemischte Unterricht stellt im ländlichen Raum vor allem eine notwendige organisatorische Massnahme dar, um kleine Schulen mit geringen SchülerInnenzahlen erhalten zu können. Die im Forschungsprojekt "Schulen im alpinen Raum" beteiligten SchulleiterInnen und LehrerInnen erkennen jedoch auch die pädagogischen Chancen der kleinen Organisationsform und des altersgemischten Unterrichts. Einige nützen den zur Verfügung stehenden Gestaltungsspielraum für die Entwicklung innovativer didaktischer Modelle. Es zeigte sich, dass die Umsetzung altersgemischten Unterrichts Lehrpersonen insgesamt vor grosse Herausforderungen stellt, insbesondere jene in sehr kleinen "Ein-LehrerInnen-Schulen". (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The characteristics of "small schools" are described in this paper together with the teaching and learning practices in mixed aged classes of rural-alpine schools. In these rural areas, mixed age classes are mainly an organizational measure to keep schools with a low number of pupils open. However, teachers and headteachers involved in the research project "Schools in alpine regions" also celebrate the pedagogical advantages of small schools and mixed aged learning. Some of them take advantage of their autonomy to develop innovative teaching and learning practices. Yet, the research also shows that mixed age classes involve important challenges for teachers, especially for those in very small ‘one-teacher-schools’. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalSchweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2012
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication15.01.2015
Suggested CitationRaggl, Andrea: Altersgemischter Unterricht in kleinen Schulen im ländlichen Raum - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 34 (2012) 2, S. 285-301 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-100533
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)