search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
Original Title
Ethnische Stereotype im Kindergarten? Erzieherinnenhaltungen gegenüber Zuwanderern aus der Türkei
Parallel titleEthnic stereotypes in kindergarten? Attitudes of kindergarten teachers towards immigrants from Turkey
Authors ;
SourceZeitschrift für Pädagogik 58 (2012) 6, S. 855-876 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Bildungserfolg; Empirische Untersuchung; Interview; Vergleich; Stereotyp; Einstellung <Psy>; Erwartung; Kommunikation; Familienstruktur; Kind; Kindergarten; Migrationshintergrund; Integration; Wirkung; Ethnische Gruppe; Erzieher; Jugendlicher; Türke; Deutschland
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Educational Sociology
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Dieser Beitrag greift die Diskussion um die Bedeutung von Stereotypen gegenüber Kindern mit Migrationshintergrund für deren Bildungserfolg auf. Anhand von qualitativen Interviews mit 10 Erzieherinnen aus der BiKS-Studie wird der Frage nachgegangen, inwieweit sich in deren Haltungen Stereotype gegenüber Kindern mit türkischem Migrationshintergrund und deren Familien zeigen. Die Interviews wurden auf der Grundlage eines Modells, das Stereotype als mehrdimensionales Konstrukt auffasst, inhaltsanalytisch ausgewertet und vergleichend analysiert. Berichtet werden die Ergebnisse der vergleichenden Analyse sowie ein Extremgruppenvergleich zweier kontrastierender Fälle. Die Analysen zeigen sehr differenzierte Haltungen von Erzieherinnen auf, stereotype Haltungen finden sich nur vereinzelt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The contribution takes up the discussion on the significance of stereotypes towards children with migration background regarding their educational achievement. On the basis of 10 qualitative interviews with kindergarten teachers from the BiKS-Study, the authors inquire into the question of in how far these teachers' attitudes reveal stereotypes towards children with Turkish migration background and their families. The content-analytical evaluation and comparative analysis of these interviews is carried out on the basis of a model which considers stereotypes to be multi-dimensional constructs. The results of the comparative analysis are reported and a comparison of extreme groups illustrated by two contrasting cases is outlined. The analyses reveal highly differentiated attitudes among kindergarten teachers, stereotypical attitudes are found only sporadically. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2012
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication31.03.2015
Suggested CitationKratzmann, Jens; Pohlmann-Rother, Sanna: Ethnische Stereotype im Kindergarten? Erzieherinnenhaltungen gegenüber Zuwanderern aus der Türkei - In: Zeitschrift für Pädagogik 58 (2012) 6, S. 855-876 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-104802
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)