search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Grenzsicherung oder Wandel durch Annäherung? Zum Spannungsverhältnis zwischen Bildungstheorie und empirischer Bildungsforschung
Parallel titleSecuring boundaries or change through rapprochement? On the relation between educational theory and empirical educational research
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 58 (2012) 1, S. 6-21 ZDB
Document  (362 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Artikel untersucht vor dem Hintergrund der Debatte über das Verhältnis von Bildungstheorie und empirischer Bildungsforschung, 1. was dabei auf dem Spiel steht, 2. was unter Bildungstheorie bzw. empirischer Bildungsforschung verstanden wird und welche Stärken und Schwächen den beiden Ansätzen jeweils zugeschrieben werden, 3. wie das Verhältnis beider Ansätze beschaffen ist bzw. beschaffen sein sollte und 4. welche Versuche einer Verknüpfung von Bildungstheorie und empirischer Bildungsforschung es gibt. Dabei wird die These vertreten, dass eine strikte Grenzziehung zwischen beiden Richtungen unproduktiv und stattdessen eine Verbindung von bildungstheoretischer Reflexion und empirischer Forschung unter wechselseitiger Anerkennung der Differenzen wünschenswert sei. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Against the background of the debate on the relation between educational theory and empirical research on education, the author examines the following questions: 1.) What is at stake? 2.) What is meant by educational theory or by empirical educational research and which strengths or weaknesses are attributed to these two approaches, respectively? 3.) What is the nature of the relation between these two approaches or what should it be like? And 4.) which attempts have been made to link educational theory and empirical educational research? He argues that a strict demarcation between the two approaches is unproductive and that, indeed, a combination of educational-theoretical reflection and empirical research should be aimed at, based on a mutual recognition of the differences. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication30.03.2015
CitationKoller, Hans-Christoph: Grenzsicherung oder Wandel durch Annäherung? Zum Spannungsverhältnis zwischen Bildungstheorie und empirischer Bildungsforschung - In: Zeitschrift für Pädagogik 58 (2012) 1, S. 6-21 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-104928 - DOI: 10.25656/01:10492
export files

share content at social platforms