search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Allgemeinbildung und Berufsbildung. Zwei konkurrierende Konzepte der Systembildung in der deutschen Bildungsgeschichte und ihre aktuelle Krise
Parallel titleGeneral education and vocational education. Two competing concepts of system formation in German educational history and their present crisis
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 40 (1994) 3, S. 405-422 ZDB
Document  (1.722 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Berufliche und allgemeine Bildung sind keine curricularen, sondern systemische Gegensätze. Die deutsche Bildungsgeschichte hat sich über zwei soziologisch völlig unterschiedliche, daher auch weder integrier- noch aufeinander reduzierbare Zentren der Systemfindung abgespielt. Reformambitionen, die das nicht zur Kenntnis nehmen, scheitern an den historisch entstandenen Formen, durch die sie selbst möglich geworden sind. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Vocational and general education represent not curricular but, rather, systemic opposites. German educational history has unfolded in two sociologically completely different and therefore neither integrable nor mutually reducible centers of system formation, Reformatory efforts which neglect this aspect will fail because of the historically developed forms through which they themselves were made possible. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication14.06.2016
CitationHarney, Klaus; Zymek, Bernd: Allgemeinbildung und Berufsbildung. Zwei konkurrierende Konzepte der Systembildung in der deutschen Bildungsgeschichte und ihre aktuelle Krise - In: Zeitschrift für Pädagogik 40 (1994) 3, S. 405-422 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-108457 - DOI: 10.25656/01:10845
export files

share content at social platforms