search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Gewaltsame Verdrängung und prekäre Kontinuität. Zur Entwicklung der wissenschaftlichen Pädagogik in Frankfurt am Main vor und nach 1933
Parallel titleForcible repression and precarious continuity. On the development of scientific pedagogics in Frankfurt on the Main before and after 1933
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 40 (1994) 5, S. 707-726 ZDB
Document  (1.860 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Autoren stellen für das Pädagogische Seminar an der Stiftungsuniversität in Frankfurt a. Main dar, wie durch die Entlassung und folgende Emigration von P. Tillich, C. Mennicke und H. Weil eine sozialwissenschaftliche Pädagogik in ihrer Entwicklung abgebrochen wurde, die dort schon seit Anfang des Jahrhunderts u.a. mit J. Ziehen begonnen hatte. Seit 1933 dominierte dann eine nationalpolitische Pädagogik und Erziehungsidee. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):For the pedagogical department of the university of Frankfurt-on-Main, the authors show how, through the dismissal and ensuing emigration of P. Tillich, C Mennicke, and H. Weil, a tradition of sociological pedagogy which had been begun there in 1916 among others by J. Ziehen was broken off. From 1933 onwards, a nationalist pedagogy and educational science dominated. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication20.06.2016
CitationFeidel-Mertz, Hildegard; Lingelbach, Karl-Christoph: Gewaltsame Verdrängung und prekäre Kontinuität. Zur Entwicklung der wissenschaftlichen Pädagogik in Frankfurt am Main vor und nach 1933 - In: Zeitschrift für Pädagogik 40 (1994) 5, S. 707-726 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-111072 - DOI: 10.25656/01:11107
export files

share content at social platforms