search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Gesundheitserziehung in Schule und Unterricht
Parallel titleHealth education in the classroom
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 40 (1994) 6, S. 851-869 ZDB
Document  (1.813 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der folgende Beitrag gibt einen Überblick zum Forschungsstand empirischer Untersuchungen zur Gesundheitserziehung in Schule und Unterricht. Dafür werden zunächst einige wichtige Besonderheiten des (gesundheitsrelevanten) Erlebens und Verhaltens dieser Altersgruppe dargestellt und die Frage beantwortet, ob Schule überhaupt ein geeigneter Ort für Gesundheitserziehung ist. Anschließend werden unterschiedliche schulische Präventions- und Interventionsmöglichkeiten mit Bezug auf Evaluationskriterien nach den tatsächlich erreichten Wirkungen diskutiert. Konsequenzen für die Gestaltung weiterer Maßnahmen und insbesondere für konkretes Lehrerhandeln stehen am Schluß. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The authors give a survey of the State of the art of empirical research on health education in school and in the classroom. To this end, they first describe some important peculiarities of the (health-related) experiences and behavior of this age group and, secondly, deal with the question whether the school is, at all, the appropriate place for health education. They then go on to discuss different possibilities of prevention in school with reference to evaluation criteria based on the results actually achieved. Finally, consequences are drawn for the development of further measures and, especially, for concrete teacher action. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication29.06.2016
CitationJerusalem, Matthias; Mittag, Waldemar: Gesundheitserziehung in Schule und Unterricht - In: Zeitschrift für Pädagogik 40 (1994) 6, S. 851-869 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-111121 - DOI: 10.25656/01:11112
export files

share content at social platforms