Detailanzeige
Originaltitel |
Musikalisches Involviertsein als Modell kultureller Teilhabe und Teilnahme |
---|---|
Paralleltitel | „Musical involvement“: A theoretical model of cultural participation in music |
Autoren | Lehmann-Wermser, Andreas; Krupp, Valerie |
Originalveröffentlichung | Clausen, Bernd [Hrsg.]: Teilhabe und Gerechtigkeit. Münster ; New York : Waxmann 2014, S. 21-39. - (Musikpädagogische Forschung; 35) |
Dokument | Volltext (14.871 KB) |
Lizenz des Dokumentes | Deutsches Urheberrecht |
Schlagwörter (Deutsch) | Musikpädagogik; Musikalische Sozialisation; Musikgruppe; Teilnahme; Partizipation; Gerechtigkeit; Kulturelle Integration; Kulturelle Kooperation; Kulturbegriff; Schüler; Migrationshintergrund; Schuljahr 06; Schuljahr 07; Forschungsprojekt; Umfrage; Empirische Untersuchung; Deutschland |
Teildisziplin | Empirische Bildungsforschung Fachdidaktik/musisch-künstlerische Fächer |
Sonstige beteiligte Institutionen | Arbeitskreis Musikpädagogische Forschung |
Dokumentart | Aufsatz (Sammelwerk) |
ISBN | 978-3-8309-3144-7; 9783830931447 |
Sprache | Deutsch |
Erscheinungsjahr | 2014 |
Begutachtungsstatus | Peer-Review |
Abstract (Englisch): | In recent years, the concept of cultural participation has become very popular both in the scientific context as well as in the political discourse. Despite that, a sound definition of the construct allowing for solid empirical data collection and analysis is still missing. While this is a major obstacle for researchers, society and political decision makers ask for evidence-based knowledge concerning the effects and benefits of cultural education and assistant measures. Based on Amartya Sen’s “Capability Approach” and on a broad conception of culture, the authors try to fill this gap and propose a theoretical model of “musical involvement” to describe cultural participation in music. (DIPF/Orig.) |
Beitrag in: | Teilhabe und Gerechtigkeit |
Statistik | Anzahl der Zugriffe auf dieses Dokument |
Prüfsummen | Prüfsummenvergleich als Unversehrtheitsnachweis |
Bestellmöglichkeit | Kaufmöglichkeit prüfen in buchhandel.de |
Eintrag erfolgte am | 25.08.2016 |
Quellenangabe | Lehmann-Wermser, Andreas; Krupp, Valerie: Musikalisches Involviertsein als Modell kultureller Teilhabe und Teilnahme - In: Clausen, Bernd [Hrsg.]: Teilhabe und Gerechtigkeit. Münster ; New York : Waxmann 2014, S. 21-39. - (Musikpädagogische Forschung; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-123454 - DOI: 10.25656/01:12345 |