search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
‚Verständige Musikpraxis’ als Gegenstand von Musikunterricht zwischen Leiblichkeit und diskursivem Lernen
Parallel titleThe concept of ‘Verständige Musikpraxis’ as focus of music teaching between embodiment and discursive learning
Authors
SourceClausen, Bernd [Hrsg.]: Teilhabe und Gerechtigkeit. Münster ; New York : Waxmann 2014, S. 175-191. - (Musikpädagogische Forschung; 35)
Document  (12.104 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Contributors (corporate)Arbeitskreis Musikpädagogische Forschung
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-8309-3144-7; 9783830931447
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):This article deals with a pedagogical concept called "Verständige Musikpraxis". It wants to elicit whether and if how its effects might be empirically relevant. Starting point is an analysis of a suite of 4 videotaped music lessons with an emphasis on singing in the classroom in primary schools. The taped lessons show a similarity in structure: a phase of practising is mostly followed by a phase of practical learning and reflection, which in turn is interrupting the process. In the phenomenological theory of learning this moment of irritation is a hallmark of the learning process per se. (DIPF/Orig.)
is part of:Teilhabe und Gerechtigkeit
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication26.08.2016
CitationRora, Constanze; Wiese, Cathleen: ‚Verständige Musikpraxis’ als Gegenstand von Musikunterricht zwischen Leiblichkeit und diskursivem Lernen - In: Clausen, Bernd [Hrsg.]: Teilhabe und Gerechtigkeit. Münster ; New York : Waxmann 2014, S. 175-191. - (Musikpädagogische Forschung; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-123834 - DOI: 10.25656/01:12383
export files

share content at social platforms