search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (from a serial) accessible via
URN:
Original Title
‚Verständige Musikpraxis’ als Gegenstand von Musikunterricht zwischen Leiblichkeit und diskursivem Lernen
Parallel titleThe concept of ‘Verständige Musikpraxis’ as focus of music teaching between embodiment and discursive learning
Authors ;
SourceClausen, Bernd [Hrsg.]: Teilhabe und Gerechtigkeit. Münster ; New York : Waxmann 2014, S. 175-191. - (Musikpädagogische Forschung; 35)
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Musikpädagogik; Musikunterricht; Grundschule; Schuljahr 03; Didaktik; Unterrichtskonzeption; Unterrichtstheorie; Nachahmung; Unterrichtspraxis; Leiblichkeit; Wirkung; Videoaufzeichnung; Empirische Untersuchung; Leipzig; Deutschland
sub-disciplineEmpirical Educational Research
Teaching Didactics/Teaching Music and Arts
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-8309-3144-7
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):This article deals with a pedagogical concept called "Verständige Musikpraxis". It wants to elicit whether and if how its effects might be empirically relevant. Starting point is an analysis of a suite of 4 videotaped music lessons with an emphasis on singing in the classroom in primary schools. The taped lessons show a similarity in structure: a phase of practising is mostly followed by a phase of practical learning and reflection, which in turn is interrupting the process. In the phenomenological theory of learning this moment of irritation is a hallmark of the learning process per se. (DIPF/Orig.)
is part of:Teilhabe und Gerechtigkeit
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Purchase orderCheck the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German)
Date of publication26.08.2016
Suggested CitationRora, Constanze; Wiese, Cathleen: ‚Verständige Musikpraxis’ als Gegenstand von Musikunterricht zwischen Leiblichkeit und diskursivem Lernen - In: Clausen, Bernd [Hrsg.]: Teilhabe und Gerechtigkeit. Münster ; New York : Waxmann 2014, S. 175-191. - (Musikpädagogische Forschung; 35) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-123834
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)