search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
Lehrforschungsprojekte zur Qualität pädagogischer Beziehungen
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 150-157 ZDB
Document  (136 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X; 0259353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Zum für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung bedeutsamen Themenfeld «Kinderrechte in pädagogischen Beziehungen» finden im Kontext des Projektnetzes INTAKT («Soziale Interaktionen in pädagogischen Arbeitsfeldern») seit 15 Jahren Lehrforschungsprojekte statt. Aus den Beobachtungsstudien ist ein Datensatz mit gegenwärtig mehr als 11000 Feldvignetten (verbalen Szenenprotokollen) hervorgegangen. Der Beitrag stellt Ziele, theoretische Grundlagen, Forschungsstand, Seminarformen sowie Erhebungs- und Auswertungsmethoden vor. Für die Ausbildung von Lehrerinnen und Lehrern relevante Ergebnisse werden zur Diskussion gestellt. Evaluation und Reflexion des Lehrforschungsvorhabens schliessen den Beitrag.
Abstract (English):In the context of the project-network INTAKT («Social interaction in pedagogical fields of work»), teaching research projects on the topic of children’s rights in pedagogical relationships, which is of crucial importance to teacher education, have been conducted for 15 years. The current result is a data set of more than 11000 field vignettes. This contribution presents goals, theoretical foundations and the current state of research together with seminar forms and methods of collecting and evaluating data. We discuss results that are relevant to teacher education, and close our contribution by an evaluation of and reflection on the teaching research projects.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication04.03.2018
CitationPrengel, Annedore; Tellisch, Christin; Wohne, Anne; Zapf, Antje: Lehrforschungsprojekte zur Qualität pädagogischer Beziehungen - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 150-157 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139364 - DOI: 10.25656/01:13936
export files

share content at social platforms