search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Title
Entwicklungsorientierte Bildungsforschung als Ansatz für Qualifikationsarbeiten in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung
Authors ;
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 180-187 ZDB
Document
Keywords (German)Lehrerausbildung; Bildungsforschung; Abschlussarbeit
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Document typeArticle (journal)
ISSN0259-353X
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Rahmen des Beitrags wird einleitend der Ansatz der entwicklungsorientierten Bildungsforschung in der Forschungslandschaft situiert und beschrieben. Anschliessend wird begründet, warum dieser Ansatz für Bachelor- und Masterarbeiten in berufsfeldorientierten Hochschulstudiengängen – insbesondere in der Lehrerinnen und Lehrerbildung – von Bedeutung ist, und es wird aufgezeigt, wie er nutzbar gemacht werden kann. Dies wird anhand der langjährigen Erfahrungen in der Lehrerinnen- und Lehrbildung der Pädagogischen Hochschule Wallis (Basis-/Primarstufe) und der Universität Fribourg (Sekundarstufe I) verdeutlicht.
Abstract (English):In our paper, we first locate the design research approach in the research landscape, and give a brief outline of its features. Afterwards we provide reasons as to why this approach is important and as to how it can be of use as regards bachelor’s and master’s theses to be written as an integral part of professionalization programs in higher education, especially in teacher education. We illustrate this by making reference to examples from the Valais University of Teacher Education (preschool and primary level) and the University of Fribourg (secondary level I) which both look back on many years of experience with teacher qualification.
other articles of this journalBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2016
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication04.03.2018
Suggested CitationVetter, Peter; Steiner, Edmund: Entwicklungsorientierte Bildungsforschung als Ansatz für Qualifikationsarbeiten in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 34 (2016) 2, S. 180-187 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-139407
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)