details
Original Title |
Die Förderung der prosozialen Entwicklung durch Erzählen und Besprechen von Geschichten. Eine prozessorienterte Studie |
---|---|
Parallel title | The enhancement of the prosocial development (of children) through the telling and discussing of stories. A process-oriented study |
Authors | Vandenplas-Holper, Christiane; Crivisqui-Linares, Carmen; Leyens, Jacques-Philippe ; Ghysselinckx-Janssens, Anne |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 2, S. 223-236 |
Document | full text (1.204 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Empirische Untersuchung; Förderung; Kind; Schüler; Soziales Verhalten; Ethische Erziehung; Moral; Kindergartenkind; Primarbereich; Elementarbereich; Frühpädagogik; Prosoziales Verhalten; Moralische Kompetenz; Moralisches Urteil; Moralische Entwicklung; Entwicklungspsychologie; Empathie; Ethisches Handeln; Märchen; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Belgien |
sub-discipline | Educational Psychology Early Childhood Education and Care |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 1987 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Zweiundsiebzig fünf-, sechs- und siebenjährige Jungen und Mädchen nahmen an einer Studie teil, die ihr Geben und ihre Hilfeleistungen fördern sollte. Den Kindern in den experimentellen Gruppen wurden Geschichten erzählt, in denen der Held Nebencharakteren begegnet, die in einer Notsituation sind und denen gegenüber er prosozial handelt. Die Geschichten wurden dann mit den Kindern hauptsächlich nach dem Prinzip der Empathieinduktion diskutiert. Den Kindern in den Kontrollgruppen wurden Geschichten ohne prosozialen Inhalt erzählt, die dann besprochen wurden. Der ergebnisorientierte Teil der Studie zeigte, daß die Intervention das Geben, aber nicht die Hilfeleistungen der Kinder beeinflußte. Um die Ergebnisvariablen durch die Prozeßvariablen vorherzusagen, wurden die Diskussionen einer Inhaltsanalyse unterworfen sowie verschiedene Prozeßvariablen erstellt. Das strukturtheoretisch ausgearbeitete prosoziale moralische Urteil war der beste Prädiktor von Geben und Hilfeleistung. Erzieherische Implikationen der Studie wurden besprochen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Seventy-two 5-, 6- and 7-year-old boys and girls participated in an experiment which aimed at enhancing their giving and helping behavior. Children in the experimental group were told stories in which the hero meets secondary characters who are in need and acts prosocially towards them. They were then asked to discuss the stories mainly according to empathy inducing techniques. Children in the control group were told stories without prosocial content and had to discuss them. It appeared from the outcome-oriented part of the study that the treatment was effective for children's giving behavior, but not for their helping behavior. In order to predict outcome variables from the process variables, children's discussions were scrutinized by content analysis and several process variables were designed. Prosocial moral reasoning conceptualized within the cognitive-developmental framework was the best predictor of the children's giving and helping behavior. Educational implications of the experiment are presented. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 1987 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 01.08.2018 |
Citation | Vandenplas-Holper, Christiane; Crivisqui-Linares, Carmen; Leyens, Jacques-Philippe; Ghysselinckx-Janssens, Anne: Die Förderung der prosozialen Entwicklung durch Erzählen und Besprechen von Geschichten. Eine prozessorienterte Studie - In: Zeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 2, S. 223-236 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-144320 - DOI: 10.25656/01:14432 |