search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Das "Tagebuch" des Walahfrid Strabo in der Geschichte der Pädagogik. Traditionsstiftung und Didaktisierung vs. Forschung
Parallel titleWalahfrid Strabo's "Diary" in the history of pedagogics - traditionalizing and didacticism vs. research
Author GND-ID
SourceZeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 5, S. 693-708 ZDB
Document
Keywords (German)Pädagogik; Historische Bildungsforschung; Quellenforschung; Tagebuch; Rezeption; Geschichte <Histor>; Bildungsgeschichte; Fälschung; Rezeptionsgeschichte; Mittelalter; Biografie; Walahfridus, Strabo
sub-disciplineHistory of Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die traditionellen „Geschichten der Pädagogik“ sind von einer Tendenz zu Didaktisierung und Traditionsstiftung gekennzeichnet. Die Rezeptionsgeschichte einer angeblichen Originalquelle aus dem 9. Jahrhundert zeigt, welche Probleme sich durch diese Traditionsorientierung für unser Wissen um Erziehung und Bildung im Mittelalter ergeben können. Ein Vergleich der Aussagen in „Geschichten der Pädagogik“ mit den Ergebnissen historischer Forschung anderer Disziplinen macht Mängel in den basalen Forschungstechniken (z.B. Quellenkritik) und daraus folgende inhaltliche Ungenauigkeiten und Fehler deutlich. Konsequenz aus dieser Diagnose ist die Forderung nach Erforschung der vormodernen Erziehungsgeschichte in Anlehnung an den heute erreichten theoretischen und methodischen Standard historischer Forschung. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Traditional german "histories of pedagogics" are characterized by a tendency towards didacticism and traditionalizing. The history of the reception of an allegedly authentic source from the ninth century illustrates the difficulties which may arise out of this tendency as regards our knowledge of instruction and education in the Middle Ages. A comparison of accounts given in "histories of pedagogics" with results obtained by historical research undertaken in other disciplines reveals flaws in basic research techniques (e. g. criticism of sources) and ensuing inaccuracies and errors as regards the contents of these histories. This analysis leads to a demand for an inquiry into the pre-modern history of education on the basis of the present theoretic and methodological standard of historical research. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 1987
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication22.11.2019
Suggested CitationHorn, Klaus-Peter: Das "Tagebuch" des Walahfrid Strabo in der Geschichte der Pädagogik. Traditionsstiftung und Didaktisierung vs. Forschung - In: Zeitschrift für Pädagogik 33 (1987) 5, S. 693-708 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-144554
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)