search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Title
Audioproduktion als Lernform. Forschungsstand und Perspektiven
Authors ; GND-ID ORCID; GND-ID; GND-ID
SourceMedienimpulse (2013) 1, 38 S. ZDB
Document  (398 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)Radiosendung; Medienpädagogik; Handlungsorientierung; Audioaufzeichnung; Auditives Medium; Forschungsüberblick; Medienarbeit; Schule; Medieneinsatz; Unterricht; Systematic Review; Literaturübersicht; Deutscher Sprachraum; Österreich
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Media Education
Document typeArticle (journal)
ISSN2307-3187
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Der Beitrag liefert eine Übersicht über 133 Beiträge, die seit 1970 zu Audioproduktionen in der Medienpädagogik im deutschsprachigen Raum veröffentlicht wurden. Der überwiegende Teil der Beiträge berichtet über praktische Arbeit mit Audioproduktionen in der schulischen und außerschulischen Praxis. Dabei steht oft die Handlungsorientierung und die Teilnehmerinnen- und Teilnehmerorientierung im Mittelpunkt. Viele Beiträge beschäftigen sich auch mit adäquaten Unterrichtsmethoden. Selten thematisiert werden die Qualifikation der Lehrenden und die zu vermittelnden Kompetenzen. Empirische Untersuchungen zu Audioproduktionen liegen ebenso wenig vor wie fachdidaktische Entwürfe oder Vorschläge für an die entstandenen Produktionen heranzutragende Qualitätskriterien.
Abstract (English):This literature review reports about 133 papers on audio production in media education since 1970. It is focused on german speaking countries. Most of the contributions report about the use of audio production in educational settings. Frequently these contributions refer to the action orientated approach or are centered on participants. Only a few papers discuss the qualification of teachers or refer to media literacies. Empirical studies are missing completely. The same applies to curricula or quality criteria for the created products.
other articles of this journalMedienimpulse Jahr: 2013
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication12.10.2018
CitationMildner, Katharina; Swertz , Christian; Hilzensauer, Wolf; Berger, Christian: Audioproduktion als Lernform. Forschungsstand und Perspektiven - In: Medienimpulse (2013) 1, 38 S. - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-159529 - DOI: 10.25656/01:15952
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)