search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
DOI:  
Original Title
Universitätsschulen in deutschen Staaten - historische Fallbeispiele
Parallel titleUniversity training schools in German states - historical case studies
Author GND-ID
SourceDie deutsche Schule 111 (2019) 1, S. 8-21 ZDB
Document
Keywords (German)Pädagogik; Forschung; Bildungsgeschichte; Lehrerausbildung; Universitätsschule; Universität; Wissenschaft; 19. Jahrhundert; 20. Jahrhundert; Fallbeispiel; Praxis; Theorie; Herbart, Johann Friedrich; Petersen, Johann Carl Friedrich; Jena; Königsberg; Preußen; Thüringen
sub-disciplineHistory of Education
Higher Education
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die höhere Lehrerbildung war im 19. Jahrhundert als "Philologen"-Ausbildung konzipiert. Der Pädagogik wurde die Wissenschaftlichkeit abgesprochen, und die pädagogische Praxis sollte in klarer Trennung von der Universität gelernt werden. Herbart und die Herbartianer stellten sich gegen diese Auffassung und gründeten pädagogische Universitätsseminare mit angeschlossenen Übungsschulen. Diese sollten der theoriegeleiteten Ausbildung der Lehramtsstudierenden und der Weiterentwicklung der pädagogischen Wissenschaft dienen. Petersen modifizierte in den 1920er-Jahren den Charakter der Jenenser Universitätsübungsschule hin zur "Pädagogischen Tatsachenforschung". (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the 19th century, the education of secondary school teachers [höhere Lehrerbildung] in Germany was conceptualized as education of "philologists." Pedagogy was denied a scientific basis, and the pedagogical practice was to be learnt clearly separated from the university. Herbart and the Herbartians opposed this view and founded pedagogical university seminars with affiliated training schools. These should serve both the theory-driven education of teacher students and the advancement of the pedagogical science. In the 1920s, Petersen modified the character of the training school at the University of Jena towards the so-called "Pedagogical Documentary Research" ["Pädagogische Tatsachenforschung"]. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalDie deutsche Schule Jahr: 2019
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication27.03.2020
Suggested CitationMatthes, Eva: Universitätsschulen in deutschen Staaten - historische Fallbeispiele - In: Die deutsche Schule 111 (2019) 1, S. 8-21 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-190386
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)