search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Title
Sachlernprozesse von Kindern in interkulturellen Begegnungssituationen
Author
SourceTertium comparationis 20 (2014) 1, S. 3-20 ZDB
Document
Keywords (German)Pädagogische Anthropologie; Beobachtung; Vergleichsuntersuchung; Interkulturelle Kommunikation; Selbstdarstellung; Ethnographie; Schüleraustausch; Grundschule; Schüler; Interaktion; Interkulturelle Bildung; Interkulturelles Lernen; Informelles Lernen; Soziales Handeln; Didaktik; Videoaufzeichnung; Körpersprache; Sachunterricht; Forschungsstand; Begegnung; Deutschland; Frankreich
sub-disciplineSocial Work and Social Pedagogy
Teaching Didactics/Teaching Social Science and Philosophy
Document typeArticle (journal)
ISSN0947-9732
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Autor widmet sich der interkulturellen Bildung als Querschnittsaufgabe des deutschen Bildungssystems. Anhand eines Blicks auf das videoethologische Material der international vergleichenden Grundschulstudie ‚Interkulturelles informelles Lernen von Kindern‘ werden Perspektiven für die Entwicklung des Sachkundeunterrichts und der Entwicklung dessen Didaktik vorgestellt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This article, based on educational anthropology, presents a three-year international comparative study of primary school children's learning processes associated with travel and cross-cultural encounter. Primary school exchange programs are focused and investigated in France and Germany. Open codings of the video ethnographic material are evaluated in relation to the cross-sectional task of intercultural education, which may be addressed by German primary school lessons in social science. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalTertium comparationis Jahr: 2014
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication03.07.2020
Suggested CitationWagner, Bernd: Sachlernprozesse von Kindern in interkulturellen Begegnungssituationen - In: Tertium comparationis 20 (2014) 1, S. 3-20 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-202950
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)