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Original Title
Schulbuch und Innovation? Die Einführung eines neuen Lehrmittels als (kein) Anlass zum Innovationstransfer
Parallel titleTextbook and innovation? The introduction of a new textbook as (no) reason for innovation transfer
Authors
SourceDie Deutsche Schule 111 (2019) 3, S. 294-309 ZDB
Document  (776 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag untersucht, ausgehend von Innovation als soziale Praxis, in drei Fallschulen die Einführung eines neuen Lehrmittels und die Umsetzung der darin implizierten didaktischen Innovationen. Mittels Interviews von Lehrpersonen und Schulleitungen werden Einflussfaktoren des Innovationtransfers analysiert. Dabei zeigt sich, dass Lehrmittel grundsätzlich als Innovationsträger gesehen werden, der Transfer der darin implizierten didaktischen Innovationen aber bislang der Selbstorganisation der Lehrpersonen überlassen wird. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Based on innovation as social practice, this paper examines the introduction of a new textbook in three schools and the implementation of the didactic innovations implied therein. Interviews with teachers and school leaders are used to analyze factors influencing the transfer of innovation. It is shown that the textbook is basically seen as a carrier of innovation, but the transfer of the didactic innovations has so far been left to the self-organization of teachers. (DIPF/Orig.)
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Date of publication01.09.2020
CitationTotter, Alexandra; Müller-Kuhn, Daniela; Zala-Mezö, Enikö; Marti, Simona: Schulbuch und Innovation? Die Einführung eines neuen Lehrmittels als (kein) Anlass zum Innovationstransfer - In: Die Deutsche Schule 111 (2019) 3, S. 294-309 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-205981 - DOI: 10.25656/01:20598; 10.31244/dds.2019.03.04
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